כשאנו הולכים ומעמיקים בהבנת היוגה והאיורוודה אנו מוצאים גישות
דומות ואף משלימות (אחת את השנייה) כלפי Swasta (בריאות) ו- Cikitsa
(ריפוי).
לפי היוגה,Moodha-Kchipta (מצב תודעה מעורער) או כל Klesha ( גירוי
פנימי / חיצוני שלילי) יוצר Vikchepa (הפרעה גופנית-נפשית) המביאה ל –
Dukha -Daurmanasya , מצב מחפיר של ייסורים גופניים, ואף משפיעה על
Swasa Praswasa (זרימת הפרנה) המתגלה כ – Vidhi מחוץ למסלולה.
עובדה מופלאה זו מתוארת בצורה יפיפייה בסוטרה 31 של הפרק הראשון ביוגה
סוטרה של פטנג'לי - "תוך כדי תרגול של השלבים השונים ביוגה, המתרגל
יוצר Nirudhi (מצב תודעתי טרנסדנטלי) המוביל ל - Samadhi (הגעה למצב
שלם). samadhi הוא מצב תודעה המשלב הומאוסטזיס (מאזן תפקודי מתמשך)
ואיזון פסיכוסומטי - זהו מצב בו האדם חוזר לצורתו המקורית (Swaroop),
רק אז הוא באמת סווסתא".
סבי, Vaidhya Munalal Verma, יוגי מהולל ורופא איור-ודי מסור, התנסה
בעבודתו בקליניקה בהצלחה רבה בגישות היוגה והאיור-ודה במשך שנים, דבר
אשר היווה בסיס חיוני להבנתי את הנושא, בהמשך דרכי.בכדי להביא למציאות
Samadhi ו – Swasta מצאתי גישה מעמיקה המשלבת את היוגה והאיור-ודה,
המורכבת מארבעה צעדים מקיפים:
1. שימוש בידע הנכון (Vidhya) להבנת הנפש האנושית בצורה מעמיקה בכדי
לפתח גישות פסיכולוגיות הולמות. ידע ודי זה חושף כי אנו לא רק מכונות
חומריות המורכבות מתהליכים ביו-כימיים, או קורבנות פסיכולוגיים של
תנאים סוציולוגיים / דתיים מסוימים, אלא אנחנו ישויות בעלות הכרה, אשר
מסוגלות להגיע לרמת מודעות המתעלה מעל ומעבר לאישיות הצרה, האגואיסטית
והמוגבלת שלנו, להתעלות לרמה בה אנו יכולים לחוות מרחב גודל עצום של
הישות האמיתית שלנו, אשר נמצאת מעבר לסבל וכאב.
בכדי לתת תמונה שלמה ומקיפה של נפש האדם ובשביל להוציא אותנו מהחומריות
של המאיה, ידע ודי זה מתאר כיצד כל ישות אנושית מורכבת בעצם משבעה
גופים שונים הכוללים בתוכם את הגוף הפיזי והגוף הנפשי. גופים אלו
פועלים יחד בהרמוניה על מנת לתחזק את האורגניזם.
כשאנו מסוגלים לקלף שכבות גופניות העוטות על נשמתנו אז אנו נחשפים
ל-Raga (היקשרות שגויה למאיה), שהיא אחת הסיבות העיקריות ל– Roga מחלה
המטופלת ע"י Abhyas (תרגול קבוע ללא התניות) ו– Vairagya חיים מודעים.
2. רענון המערכת העצבית-שרירית והמערכת העצבית של בלוטות ההפרשה
הפנימיות, דרך תרגול זה או אחר של יוגה, המשפר את חיסון הגוף והנפש.
כיום, מקובל בקרב רוב הקהילות הרפואיות העוסקות במדע גוף/נפש כי,
התורות המזרחיות הקדומות: יוגה, איור-ודה וטנטרה ידועות לאדם מאז
ומעולם כדרכי ריפוי הגוף והנפש. תורות אלו תיארו בצורה פשוטה ויפה כיצד
כל טראומה רגשית או מנטאלית מצטברת והופכת לפלונטר על האיברים החיוניים
השונים ו/או על מערכות השלד-עצבים-שרירים, אשר משפיעות במידה רבה על
היציבה שלנו (ועל הצורה בה אנו מחזיקים את גופנו..) כשהיציבה מעוותת אז
הפרנה לא יכולה לנוע באופן חופשי ב– Nadi (ערוצי הפרנה), עיוות כזה
ביציבה ניתן לתקן בעזרת אסנות או כל תרגול יוגי אחר.
3. Swasta Vrata משטר בריאות איור-ודי (או אורח חיים בריא ודיאטה
סאטווית שלמה), המעודד את התהליך הטבעי של ניקוי רעלים מהגוף, והימנעות
מדיכוי דחפים טבעיים. משטר הבריאות ואורח החיים האיור-ודי מבין ועוקב
אחר הקצב הביולוגי הטבעי של האדם ומתאים אותו לקצב הקוסמי, משום שבסופו
של דבר האישיות שלנו עשויה מארבעה דברים: מה ואיך אנו אוכלים (Ahar),
איך אנו מעבירים את זמננו (Vihar), מה אנו חושבים (Vichar), ואיך אנו
מתקשרים אחד עם השני (Achar).
4. תרגולים יוגיים מיוחדים להסדרת ה- panchavayu חמישה סוגים של
האנרגיה החיונית העיקרית אוSub Vata Dosha . כל תרגולי היוגה כמו
האסנות, פראנימה, בנדהות, מודרה וקריה קשורים לאחת או יותר מה–
Panchavayu ומווסתים את זרימת הפרנה.
לפי האיור-ודה, כל מחלה או אי-נוחות היא תוצאה של אחת או יותר מה-
Panchavayu הסוטה ממסלולה (Viyadhi). איור-ודה היא כלי בלשי לאיתור
Vayu שיצאה מאיזונה ויוגה היא אמצעי תרפויטי מעולה להחזירה לאיזון.
בזמן שהייתי ולימודיי במכון המחקר המדעי והספרותי הידוע ליוגה,
Kaivalyadhama Lonavala, India התוודעתי לעובדה מאוד מעשית המשלבת יוגה
ואיורוודה, לאבחון וריפוי ה– Panchavayu.
איורוודה מתארת באלגנטיות את ה– Panchavayu כ– Sub Vata Dosha ויש
תיאור מפורט כיצד לאבחן את ה– Dusti )איזון מופר), אבל הטיפול הוא
בעיקר ברמה הפיזית הגסה. מאידך, ביוגה אין תיאור ברור על דרכי אבחון של
ה– Panchavayu אבל כל ההאטה יוגה היא משחק מעמיק ומעודן של חמש אנרגיות
החיים הללו.
למעשה, ביוגה כל תנועה או שינוי מתבקש כמו התעוררות קונדליני, פתיחה של
צ'אקרה או ביצוע כל אסנה פשוטה לא יכולים להתקיים בלי לערב את ה–
Panchvayu.
לדוגמא, Udan Vayu במצב של חוסר איזון יכולה לגרום לשיעול, הקאה או
בעיה ברפלקסים ברמה הפיזית, פסיכולוגית או רגשית, זה יכול ליצור ליקוי
בהבעה עצמית, חוסר בהתלהבות או שחצנות – בעיות הנוגעות לצ'אקרת הלב
והגרון.
החוסר איזון ב – Udana יכול להיות מאובחן ע"י שיטות אבחון איור-ודיות
ויכול להסתדר עם תרגולים יוגים המדגישים את ה – Udanvayu: תנוחות כמו
Bhujangasana, בנדה כמו Uddiyanabanda, מודרה כמו Viparit Karani וקריה
כמו Kapalabhati.
ארבעת הצעדים הללו מהווים את עיקר היוגה-תראפיה, הם לא עוסקים בריפוי
מחלות בלבד אלא גם מיועדים להוות סאדנה – להפנמת היוגה בצורה מעמיקה,
המספקת את הכלים הנכונים להשגת המטרה האולטימטיבית של היוגה – Samadhi.
שלכם:
ב.ס. ורמה
רופא איור-ודי
"שרי איור-ודה ויוגה סנטר תל-אביב"
www.alternativli.co.il/drayurveda
|