דף כניסה אלון קדם- פרופיל מקצועי סדנאות והרצאות טיפולים יצירת קשר

דרך הזן – הצבעה ישירה אל המציאות
סיפור זן מתחיל כך
פעם אחת יצא נזיר לטיול ביער טייל לו להנאתו
עד שהגיע לנהר גועש. שרצה לחצות לגדה השנייה
גילה כי אין גשר אל הגדה השניה.
לפתע הבחין במורה שלו מהלך על הגדה השניה
צעק לו הנזיר "המורה איך אני מגיע לגדה השניה?"
ענה לו המורה "אתה כבר בגדה השניה"

אם נשארתם בסוף קריאת הסיפור מעט מופתעים או לא מבינים הרי לכם
שיעור ראשון בדרך הזן אין דרך הזן מנסה להבין את העולם, לפרש אותו, לתחום אותו במילים.
ההתבוננות במציאות היא המציאות עצמה לא המלים על העולם או הפרשנות של העולם.
עדיין נשמע לא ברור ?מעורפל?טוב מאוד, מתוך השהייה בערפול עולה בהירות גדולה.

דרך הזן שפשטה בתחילת האלף הראשונה לספירה קודם כל בסין ואחר כך ליפן, קוריאה,בורמה,.
החלה את דרכה בהודו ובבודהיזם ההודי .נזיר הודי בשם בודהידהרמה הגיע לסין והביא איתו דרך בודהיסטית חדשה דרך שהייתה שייכת למסורת בשם מהאיאנה (אחד משלושת הזרמים העקריים בבודהיזם)שהאימון המרכזי בא היה האימון במדיטציה.

האימון במדיטציה שמוכר לנו אנשי המערב בצורותיו השונות ,תורגל על ידי הנזירים ומוריהם
לא רק בישיבה השקטה והדוממת אל מול קירות לבנים ,אלא בכל פעולה ביום בהליכה,בשטיפת הכלים,בשיחה ציבורית,אפילו בשירותים.

דרך הזן כפי שלמדנו קודם מבקשת מגע ישיר ובלתי אמצעי בעולם ולכן האימון אינו תחום לאולם המדיטציה ולעולם שמחוץ למדיטציה,האימון הוא כולל כל דבר נעשה בתשומת לב עילאית.
מורה הזן אייהיי דוגן כתב באחד מהטקסטים המפורסמים בעולם הזן "פוקאנזאזנגי"(המלצה כוללת למדיטציה בישיבה) כך:"הישיבה במדיטציה שאליה אני מתכוון אינה למידת המדיטציה או מדיטציית למידה .היא פשוט השער של דרך הבודהה למחוזות הדהרמה(התורה הבודהיסטית),השופעים קלילות ,שלווה וחדווה.זהו האימון שהוא הגשמתה של הערות המלאה.משתחוו אותה ,תהיו כמו דרקון שוחה במים,כמו נמר במנוחתו בהרים.דעו שהתורה האמיתית עולה מעצמה ומנקה מן הדרך את המכשולים והסחות הדעת."(תרגום מאנגלית:יובל אידו טל ואלכס צ'רניאק)

מה אומר לנו דוגן?איך מגיעים אל המחוזות מלאי השלווה והקלילות?מסקנתו היא אחת אימון שהוא הגשמה והגשמה שהוא אימון. אימון בתשומת לב, להיות ער לכל מה שמתרחש גם למה שנעים לי וגם למה שלא נעים לי, כך אומר דוגן יביא האימון להגשמה בכל רגע בכל מצב של ערות מלאה ולהיפך.
עוד דבר שאומר לנו דוגן והוא מוטיב מרכזי באימון הזני הוא התורה האמיתית עולה מעצמה ומנקה מן הדרך את המכשולים והסחות הדעת. אין צורך לרדוף אחרי פתרונות ,אין טעם לנסות ולסלק את הסחות הדעת כל מה שצריך לעיתים לעשות הוא להיות באפס המעשה ולתת למה שיש להיות עד ההתבהרות המלאה.

אם כן רואים/ות אתם/ן כי דרך הזן אינה באה לספק תשובות חד משמעיות למכאובי האדם ולמכאובי העולם אלא החקירה מתמדת. בדרך הזן נהוג לומר כי האימון השלם נעשה רק כאשר יש אמון גדול נחישות גדולה וספק גדול בלב המתאמן. אם עולה בכם/ן ברגע זה השאלה למה אמון גדול? למה נחישות גדולה? ומהו ספק גדול? אפנה אתכם/ן אל תחילת העמוד, אל אותו נזיר המהלך על שפת הגדה ואומר לכם התבוננו התבוננות ישירה כנה ומעמיקה בתשומת לב שאינה מן ההרגל ותגלו איש ואישה בדרכו/ה את ההצבעה הישירה במציאות
את הבהירות הגדולה
את דרכו של הזן

דף כניסה אלון קדם- פרופיל מקצועי סדנאות והרצאות טיפולים יצירת קשר