מאמר: מינרל הברזל - חיוני לחיינו.
מדורי תוכן
מינרל הברזל - חיוני לחיינו. | רפואה משלימה | כל מה שרצית לדעת על... | ראשי

מינרל הברזל - חיוני לחיינו.

ברזל הנו מינרל החיוני לקיום החיים, שתפקידו נחקר בהרחבה ותרומתו לבריאותנו אינה מוטלת בספק. נוכחות הברזל או העדרו בגופנו ישפיעו על יכולת הולכת החמצן לרקמות.
הגדל טקסט: Decrease font Enlarge font
מינרל הברזל - חיוני לחיינו. מינרל הברזל - חיוני לחיינו.
שתף בפייסבוק | גוגל פלוס | שתף בטוויטר | שתף בטוויטר |

ברזל הנו מינרל החיוני לקיום החיים, שתפקידו נחקר בהרחבה ותרומתו לבריאותנו אינה מוטלת בספק. נוכחות הברזל או העדרו בגופנו ישפיעו על יכולת הולכת החמצן לרקמות. ללא ברזל בתאים אין אפשרות לייצר אנרגיה הדרושה לתהליכי החיים, וזו אחת הסיבות לכך שאנשים הסובלים ממחסור בברזל חשים בעייפות. שני שליש מהברזל בגופנו מצוי בתוך חלבון ההמוגלובין המובל בכדוריות הדם האדומות. הברזל משפר פעילות אנזימטית בעת בנית החלבונים, הוא חיוני לספיגה של ויטמיני B ומגביר ספיגה של סידן ונחושת.

ספיגת הברזל בגוף

את הברזל ניתן לצרוך הן ממזונות מהחי והן ממזונות מהצומח, אך הצורה הצמחית נספגת פחות טוב בגופנו ולכן מקובל לחשוב שצמחונים וטבעונים זקוקים לתוספות ברזל. אולם, אם נקפיד על תזונה העשירה בברזל ממקורות שונים, ונשלב עם מזונות המכילים ויטמין C אין כל סיבה שנגיע למחסור בברזל. ברזל הנצרך יחד עם ויטמין C באותה ארוחה נספג טוב יותר, ואם נשים לב, נראה שהטבע בא לעזרתנו בעניין זה- ניתן לראות שבמקרים רבים ויטמין C וברזל מצויים יחדיו באותם המזונות. 

נוכחות הברזל במזון
מזונות רבים מכילים ברזל, בהם בשר מסוגים שונים, מעט בחלב ומוצריו, ויותר באצות ים, בירקות עליים ירוקים (תרד, מנגולד, פטרוזיליה ועוד), בקטניות (שעועית יבשה לסוגיה, אפונה, פול, חומוס, עדשים), באגוזים וזרעים (שקדים, קשיו, גרעיני דלעת, גרעיני חמניות), טחינה (עדיף משומשום מלא), בברוקולי, אבטיח, אבוקדו, פירות יבשים (תאנים, משמשים, שזיפים), קינואה, מולסה, בורגול ושמרי בירה.
אכילת בשר בצירוף למקורות ברזל צמחיים, עשויה להגדיל את ספיגת הברזל ממזונות אלה. אכילת מזונות עשירים בוויטמין C, כמו פירות הדר, תות-שדה, עגבניות ופלפלים, בזמן אכילת מזונות עשירים בברזל, מסייעת לגוף לספוג את הברזל.
ומצד שני, ישנם מזונות החוסמים את ספיגת הברזל. מומלץ להפריד בין צריכת מזונות אלה, לבין צריכה של  המזונות העשירים בברזל, על מנת לאפשר לגוף לספוג את כמות הברזל המירבית הדרושה לו. מזונות המעכבים או מונעים ספיגת ברזל כוללים קפה, תה, חלמון ביצה, חלב, סיבים וחלבון סויה. 

אנמיה על רקע של חוסר בברזל

מחסור בברזל עלול להתרחש כאשר הוא אינו נספג במידה מספקת מהמזון, בין אם כתוצאה מדיאטה דלת ברזל או כתוצאה מספיגה בלתי  מספקת של הברזל מהמעי מסיבות שונות, או בשל איבוד דם כתוצאה מדימומים. אנשים אשר אינם צורכים מספיק ברזל במזונם, או שאינם סופגים מספיק ברזל או שמאבדים ברזל בדרכים שונות יפתחו אנמיה מחוסר ברזל, אשר תוביל לפגיעה בכושר הגופני ועד לאי יכולת לבצע פעילות כלשהי, בנוסף לתסמינים כגון תשישות כללית, סחרחורות, חיוורון, הפרעות בשינה, אובדן תיאבון, הפרעות בקצב הגדילה, ציפורניים שבירות, נשירת שיער, הפרעות קשב וריכוז, קשיים בנשימה ואף התעלפויות.

אנמיה זה מצב שבו יש ירידה בכושר הובלת החמצן על-ידי כדוריות הדם האדומות אל תאי הגוף. ניתן לאבחן אנמיה באמצעות בדיקת דם. הסיבה השכיחה ביותר לאנמיה היא חוסר ברזל בדם, אך גם צריכה נמוכה של ויטמין B12  וחומצה פולית מהמזון, או מחלה כרונית ממושכת עלולים לגרום להופעת אנמיה.

מגוון גדול של מזונות מוכרים מכילים ברזל, לכן חשוב מאוד להקפיד על תזונה מאוזנת ומגוונת. במידה וקיים מחסור של ברזל בגוף, שאותו אפשר לאשש בבדיקות דם שגרתיות, נוכל בקלות רבה להגדיל את כמות הברזל הנספגת מהמזון, על ידי הגדלת הצריכה של המזונות המכילים ברזל. הגוף סופג רק כמויות קטנות של ברזל מהמזון ולכן חשוב לאכול מגוון גדול של מזונות עשירים בברזל, ולעשות זאת באופן יומיומי.

ותשמרו על הבריאות...

ליצירת קשר ופרטים מלאים על שירי כספי

לקבלת יעוץ אישי ממני, התקשרו עכשיו: 072-2285459
מחפש מטפל/ת בתחום? בקטלוג המטפלים שלנו תמצאו את האדם הנכון... לחץ/צי כאן


עמוד זה נצפה ושותף 3590 פעמים. גם אתה יכול לשתף עם חברים
לחץ/צי עכשיו על סמל הרשת החברתית שלך והחברים שלך יוכלו ליהנות גם הם
שתף עם חברים: שתף בפייסבוק | גוגל פלוס | שתף בטוויטר | שתף בטוויטר |

image מדיומים מקצועיים מסכימים כי לכל אחד מאיתנו יש רמה מסוימת של כוח אינטואיטיבי – ישנם מחקרים התומכים בתופעה.
image טיפול ותזונה תומכת לבעיות פוריות אצל נשים וגברים
image אחד מהצמחים המוכרים ברפואה הטבעית ובנטורופתיה הוא ורד הסלע- ה- Wild rose, ה-Hibiscus. גביעי הפרחים משמשים לסלטים, תיבול בבישול ותיבול תה ולריפוי מחלות
image למידה רוחנית הינה עבודה מודעות אשר מאפשרת לאדם לתקן מידות בהתנהגותו ובהתנהלותו היומיומית, ללמוד לשלוט על הצדדים הלא רצוניים והלא מודעים בתוכו.
image נר-הופי היא שיטת טיפול עתיקת יומין שהיתה נהוגה בקרב השבטים האינדיאנים בארצות-הברית ובעיקר ע"י בני שבט ההופי.
עמוד זה קשור לתגיות נושאים:
מטפל בתחום? בדוק כיצד אתה מופיע באינדקס המטפלים והיועצים מבית אלטרנטיבלי
הקלד שם, או לחץ כאן







דרג תוכן עמוד זה
5.00