מדורי תוכן

ראשי | רוחניות | מודעות עצמית | איך משפרים ביטחון עצמי ומחזקים הערכה עצמית?

איך משפרים ביטחון עצמי ומחזקים הערכה עצמית?

איך משפרים ביטחון עצמי ומחזקים הערכה עצמית? איך משפרים ביטחון עצמי ומחזקים הערכה עצמית?

ההערכה העצמית שלנו מתבטאת באוסף האמונות והמחשבות שיש לנו לגבי עצמנו. ככל שהמחשבות שלנו לגבי עצמנו יהיו גבוהות וחיוביות יותר, כך נוכל ליצור לעצמנו מצבים טובים יותר.



ההערכה העצמית שלנו מתבטאת באוסף האמונות והמחשבות שיש לנו לגבי עצמנו. ככל שהמחשבות שלנו לגבי עצמנו יהיו גבוהות וחיוביות יותר, כך נוכל ליצור לעצמנו מצבים טובים יותר, חוויות טובות יותר, סביבה טובה יותר, מציאות טובה יותר.

מכירים את המשפטים:

"אהוב את עצמך כדי שאחרים יוכלו לאהוב אותך",

"אתה צריך לאהוב את עצמך לפני שאחרים יוכלו באמת לאהוב אותך".

למה האנשים מתכוונים במשפטים אלו?

מה הם אומרים? איך זה קשור לביטחון עצמי? איך זה מתקשר להערכה עצמית?

אנשים יכולים להבחין ברגשותיך האמיתיים והעמוקים לגבי עצמך על-פי הדרך שבה אתה מתקשר איתם, כלומר: מהדברים שאתה אומר ומהדברים שאתה עושה. אם אתה לא אוהב את עצמך או שאינך מכבד את עצמך, הדבר יבוא לידי ביטוי בהתנהגות שלך. ככל שתרגיש שאתה "שווה" ושיש לך מה להציע לעולם, ככל שהביטחון העצמי שלך יבוא לידי ביטוי, כך החברה תתייחס אליך.

אהבה עצמית חשובה לפיתוח הביטחון העצמי.
אהבה עצמית משמעותה להבין שאתה יכול לטעות, להבין שאינך מושלם. מה שחשוב: שתרגיש טוב עם מי שאתה. כאשר אתה מרגיש שאתה ראוי להיות נאהב ואהוב ושמגיע לך להשיג דברים שאתה רוצה, אזי אתה בעל הערכה עצמית[11] חיובית והחברה מתייחסת אליך באותו אופן. תחושת ביטחון עצמי הינה הרגשת כוח, שליטה ומסוגלות שיש לאדם כלשהו בתחום מסוים ומאפשרת לו להרגיש נוח עם עצמו באותו התחום.

ביטחון עצמי מולד או נלמד?
מחקרים שנעשו גילו כי רמת הביטחון העצמי הינה תכונה מולדת, אולם לסביבה יש חשיבות רבה למיצוי אותה יכולת מולדת. כלומר, ילד שנולד להורים בעלי ביטחון עצמי גבוהה, סביר להניח כי רכש תכונות אלו מהוריו ויהיה אף הוא בעל אותן תכונות! אולם נמצא כי ישנם ילדים בעלי בטחון עצמי גבוה אשר לא מצליחים להביאו לידי ביטוי בגלל דיכוי מן הסביבה.(גם הקרובה) זה יכול להיות אח שמזלזל או הורה שאינו מעודד את ילדו.למרות שביטחון עצמי הוא תכונה מולדת, ילדים רבים רוכשים את ביטחונם העצמי מן הסביבה ובמהלך השנים מצליחים ליצור ולעצב לעצמם אישיות בעלת ביטחון עצמי.

הערכה עצמית
"תעצים את הנקודות החזקות שלך, אפשר לחולשות שלך לגסוס, תן להן למות מחוסר תזונה" (ויליאם יאנג אליוט)
ההערכה העצמית שלנו מתבטאת באוסף האמונות והמחשבות שיש לנו לגבי עצמנו. ככל שהמחשבות שלנו לגבי עצמנו יהיו גבוהות וחיוביות יותר, כך נוכל ליצור לעצמנו מצבים טובים יותר, חוויות טובות יותר, סביבה טובה יותר, מציאות טובה יותר. הערכה עצמית נבנית מההכרה שלנו בהישגים, בחוויות הטובות ובזיכרונות המרגשים שיש לנו.

כיצד אפשר להיפטר מהערכה עצמית שלילית? כיצד אפשר לפתח הערכה עצמית חיובית יותר?
אחת הדרכים היא לטפוח לעצמך על השכם על הדברים שהופכים אותך לאדם מיוחד, למשל:

•על כישרונותיך וכישוריך בתחומים שונים.

•על הידע שרכשת במסגרות שונות, כמו: בביה"ס, במשחקים, בתחביבים.

•על הדברים הטובים שעשית למען עצמך ולמען אחרים.

•על הרגעים היפים שקרו לך בחייך ושהיה לך חלק בהפיכתם לנפלאים.

•על המצבים הקשים בחייך שבהם הסתדרת בכוחות עצמך.

דרך אחרת לפתח הערכה עצמית חיובית וביטחון עצמי היא ע"י עשיית דברים שישפרו את הרגשתך לגבי עצמך: נסה ללמוד דברים חדשים, לעשות יותר למען עצמך ולמען אחרים, לפעול להשגת יותר רגעים משמחים בחייך, ולעשות דברים רבים יותר שיסייעו לך להתגבר על הרגעים הקשים בחייך.

דרך נוספת לפתח הערכה עצמית חיובית וביטחון עצמי היא לתרגל גישות חיוביות לגבי דברים. לפניך רשימה של גישות חיוביות שאתה יכול לאמץ. זכור: ככל שתאמר לעצמך דברים חיוביים אלו, כך תתחיל להאמין בהם והביטחון העצמי שלך וההערכה העצמית יבואו לידי ביטוי.

•"אני קיים" נולדתי עם אותן זכויות שכל בני האדם נולדו עמן.

•אני יכול לבחור ואני יכול לקבל החלטות בכוחות עצמי.

•"גם לי מגיע" להיות מאושר, להיות נאהב לממש את עצמי.

•אוכל לעזור לאחר בלי לוותר על רצונותיי

•"אני חביב" בין אם אתה אוהב אותי או לא. אני יודע שאני אדם חביב.

•"אני מספיק טוב"  איני צריך להיות מושלם. אני יכול לטעות, אני יכול להזדקק לעזרה ואיני חייב להיות הטוב ביותר. אני מספיק טוב כדי יחבבו אותי ויאהבו אותי.

תרגיל: ערוך רשימה ארוכה ככל האפשר של כל הטוב שחוויתם. לדוגמה: הספר ששינה את חיי, החבר הכי טוב שיש לי, המתנה הכי יפה שקיבלתי
החלום שהגשמתי, נסיעה מיוחדת שהייתה לי

בהצלחה

מחפש מטפל/ת בתחום? בקטלוג המטפלים שלנו תמצאו את האדם הנכון... לחץ/צי כאן


497 אנשים קראו ושיתפו עמוד זה. שתף עם חברים: Post on Facebook Twitter

מחפש מטפל בתחום? אינדקס המטפלים והיועצים מבית אלטרנטיבלי
הקלד שם, או לחץ כאן



עוד באותו נושא:

אימון אישי, אהבה רוחנית, העצמה, העצמה אישית, צמיחה רוחנית, ביטחון עצמי, דימוי עצמי, דימוי עצמי נמוך, איך להיות עם ביטחון עצמי, איך להעלות את הביטחון העצמי, איך לחזק את הביטחון העצמי, איך לחשוב חיובי, איך לעלות את הביטחון העצמי, איך לפתח ביטחון עצמי, איך לקבל ביטחון עצמי, איך לשפר ביטחון עצמי, איך לשפר את הביטחון העצמי, ביטחון עצמי אינטליגנציה רגשית, ביטחון עצמי אצל ילדים, ביטחון עצמי גבוה, ביטחון עצמי לילדים, ביטחון עצמי לילדים, ביטחון עצמי נמוך, בניית ביטחון עצמי, העלאת ביטחון עצמי, העלאת ביטחון עצמי, העלאת הביטחון העצמי, העצמה אישית ומקצועית, העצמה אישית לילדים, העצמה, דמוי עצמי, פיתוח אישי, צמיחה אישית, צמיחה אישית, שינוי בחיים, דימוי גוף, דימוי עצמי אצל ילדים, דימוי עצמי בגיל ההתבגרות, דימוי עצמי הגדרה, דימוי עצמי נמוך אצל ילדים, סדנת תקשורת, סדנת אסרטיביות, טיפול בהתמכרויות, עוגיות מזל, טיפול פסיכולוגי, טיפול קוגניטיבי, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, ורדית גולד מוזס

תן ציון למאמר זה

5.00