מאת: פוטל אלטרנטיבלי, רחלי ברקוביץ
קיימות סיבות רבות לקשיי התארגנות וניהול זמן אך קושי זה עלול לייצר לא מעט תסכולים. הכל על אבחון וטיפול בקשיי התארגנות וניהול זמן אצל ילדים.
טל (שם בדוי) נער מתבגר תלמיד בכיתה ח', בכל בוקר מאחר לכיתה ושוכח להביא חלק מהציוד הנדרש, שיעורי בית שוכח להכין, מחברותיו מרופטות ואינן מאורגנות, סווצ'רים שוכח בכיתה, ומאבד פריטים חשובים, הודעות מביה"ס מעולם לא מסר להוריו.
אימו מספרת שעוד כשהיה בגן, הבקרים היו קשים מאוד, לחוצים ומתוחים, הוא היה רץ להדליק טלויזיה במקום להתרחץ והתעקש לצפות "רק" בתוכנית אחת שהפכה מיד ל-3 ברצף, היה עסוק זמן רב בבחירת הבגדים והנעליים והמשיך לשחק עם המשחק האהוב עליו במקום להזדרז ולסיים את התארגנות הבוקר ולצאת בזמן. טל נזכר שכילד צעיר הרבה להתקל בחפצים, להפיל, לשפוך ולשבור מבלי להתכוון.
מאז ביה"ס היסודי טל לא הכין מערכת שעות לבד, אימו בכל ערב נצמדה אליו וסייעה לו בהכנסת הפריטים הנכונים לתיק ולקלמר, אחרת היה שוכח חלק מהציוד הנדרש. גם היום טל נוהג לא לסיים מטלות בבית ואמו צריכה להזכיר לו כל דבר כמה וכמה פעמים. חדרו "סדום ועמורה", בגדים על הרצפה, מחברות וספרים מפוזרים בכל פינה, שולחנו הפוך ומיטתו תמיד אינה מסודרת…
כך נראים חייו של ילד ונער מתבגר המתקשה בניהול זמן, בסדר ובארגון.
לטל קיים קושי בהתארגנות ובתכנון פעולות יום יומיות ושגרתיות, הקושי שלו מתחיל בליקויים הקשורים בהתארגנות הפנימית (גוף, רגש, חשיבה, חושים) ומתבטאים בקשיי התארגנות ותכנון מעשיים.
טל לא מבין מה לא בסדר איתו, גם כאשר הוא מחליט להשתדל מאוד הוא אינו מצליח להיות מאורגן ומסודר.
קיימות סיבות רבות לקשיי התארגנות וניהול זמן:
1. סיבות נוירופסיכולוגיות – הפרעת קשב על רקע נוירולוגי מאופיינת ע"י קושי בעיבוד מידע, העיבוד נעשה ללא הפיקוח של 'התפקודים הניהוליים' במוח ובכך נפגע כושר התכנון, ארגון וניהול הזמן של אנשים וילדים עם הפרעות קשב וריכוז ADHD.
2. הורים ומשפחה:
פינוק ייתר של הילד– חוסר מתן הזדמנות לילד להתארגן בהתאם להתפתחותו, רצונו וצרכיו, כמו: מצב בו האם/אב ממהרים לעבודה, לכן, מבצעים את כל הפעילויות הנחוצות להתנסותו של הילד הכוללות: פעולות של לבוש והנעלה, רחצה, סידור ואירגון החדר, איסוף חפצים, אכילה באופן עצמאי ועוד…
חשש של הורים מהתמודדות עם קושי ותסכול של הילד- ההורים "חוששים" שההתארגנות וביצוע מטלות שונות קשים מדי לילד.
הם מגלים כלפיו "רחמים" ומבצעים משימות רבות במקומו.
זו אחת הסיבות הגורמות לחוסר ביטחון והימנעות מביצוע משימות שונות גם בהתבגרותו.
הורים סטריליים- ישנו מצב בו האם/אב "חוששים" שהילד "ילכלך" את בגדיו ואת הסביבה תוך ביצוע פעולות שונות או יבצע את המשימה בצורה שאינה משביעה את רצונם.
במקרה שכזה ישנה העדפה למנוע מהילד את ההתנסות ולעשות זאת במקומו (מהר, נקי ויעיל יותר.)
הורים לא מאורגנים- במקרה זה, הילד נחשף לבלאגן רב בחייו, הסדר והארגון אינם מוכרים לו באופן נלמד ונרכש ולכן הופך להיות מאוד מאיים ובעייתי.
3. קשיים גופניים:
דיספרקציה– מצב הגורם לקושי בתכנון התנועה, לחוסר תיאום ולסרבול בתנועה היוצרים קשיים בהבנה של סדר ותכנון פעולות.
בעיות שרירים- כמו היפוטוניה, היפרטוניה וניוון שרירי גם כן עשויים ליצור קשיים בתכנון ודיוק בתנועה, סדר, ניקיון וארגון.
אז מה אנו יכולים לעשות?
חשוב לאבחן בצורה מקצועית את סיבות הקושי ובהתאם לכך לבנות תוכנית טיפולית אשר כוללת:
• עבודה גופנית לחיזוק ושליטה בגוף ותנועותיו, בשילוב ארבע האינטליגנציות (גוף, רגש, חשיבה ואנרגיה) התרגול מייצר רישות עיצבי מחודש בין המיספרות במוח, כך יתאפשר עיבוד מחודש של 'התפקודים הניהוליים הגבוהים' במוח, ויכולת ארגון פנימי אשר יוביל ליכולת ארגון חיצוני.
ליצירת קשר ופרטים נוספים על רחלי ברקוביץ.
המים הם מרכיב חיוני והכרחי לתפקוד מערכות הגוף, מאחר שגוף האדם מורכב מכ-2/3 נוזלים. יש…