נטורופתיה

אנדומטריוזיס- טיפול נטורופתי טבעי במחלה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ד"ר מירה כהן שטרקמן Ph.D.
מהי המחלה שכל אישה עשירית חולה בה ואינה מודעת? כל מה שצריך לדעת על אנדומטריוזיס: תסמינים, אבחון, טיפול טבעי ועוד.

מה זה אנדומטריוזיס?
אנדומטריוזיס היא מחלה שכיום סובלת ממנה אישה אחת מתוך 10. היא נחשבת למחלה של "נשות קריירה" מאחר ותסמיניה יכולים להיות קשורים עם התכחשות לסממנים הנשיים. יש גישה הסוברת שנשים המעודדות את הקריירה שלהן מוותרות בהכרח על נשיותן וגם מתכחשות אליה ובכך הן מעודדות את התפתחות אנדומטריוזיס. באופן אישי, אני סבורה שקריירה אינה צריכה להיות שלובה בהתכחשות לנשיות. עם זאת הופעת אנדומטריוזיס מוכרת בקרב נשות קריירה ומכאן הביטוי. לא מצאתי מחקר סטטיסטי בנושא.
תסמיני המחלה באים לידי ביטוי בצ'אקרת המין וצ'אקרת הבסיס, כלומר בחלק התחתון של הגוף, מאזור הטבור ועד אזור החיבור בין הרגל לאגן. הם קשורים בהיבטים נשיים: כאבים במהלך הוסת, דימום וסתי כבד, כאבים בעת ביוץ, כאבים בעת קיום יחסי מין, בעיות פוריות, כאבים באזור הגב התחתון, כאבים בבטן תחתונה, דימום במתן שתן, דימום צואתי, הפרעות וכאבים במתן שתן, כאבים באזור האגן, עצירות ולעתים כאבים במתן צואה.


 תלונותיה של האישה מגיעות בפני הרופא המומחה ולעתים קרובות אין חיבור בין המומחים השונים ולכן האישה מקבלת טיפול נפרד לכל סימפטום. במידה וחוסר האיזון ההורמונלי מגיע גם עם השמנה ביטנית, שומנים בדם, שיעור יתר וסממנים נוספים, ניתן להניח שהתסמינים יובילו להגדרה של תסמונת מטבולית וההבנה שמדובר באנדומטריוזיס לא תהיה קרובה. לכן אני ממליצה לגשת לרופא המשפחה עם כל התסמינים ולעמוד על בדיקות הדמיה ובדיקות דם מקיפות. בדיקות מעבדה לאבחון כוללות בדיקת חלבון  CA125, בדיקה גניקולוגית ובדיקה רקטלית וכן בדיקות הדמיה שיכולות לזהות ציסטות והידבקויות. הטיפול הרפואי כרוך במתן תרופות ולעתים תהליכים כירורגיים.
לפני ניתוח כדאי תמיד לנסות את הדרך הטבעית. אם המצב אינו קריטי וכרוך בהצלת חיים ראוי לתת לגוף את ההזדמנות לרפא את עצמו באמצעות הנטורופתיה המציעה פרוטוקול תזונתי, צמחי מרפא ועבודת איזון גוף נפש. אין הבראה אמתית ללא איזון רגשי, רוחני ואנרגטי.
הטיפול הנטורופתי במחלה מציב שבע מטרות טיפוליות עיקריות שאפרט להלן:
1.    איזון הורמונלי.
2.    הפחתת דלקת.
3.    הפחתת כאב.
4.    חיזוק מערכת חיסונית.
5.    שיפור תהליכי פינוי של הגוף ופינוי רעלים.
6.    איזון אנרגטי.
7.    איזון רגשי/רוחני .

מה כולל טיפול תזונתי-נטורופתי באנטומטריוזיס?
א.    מזון טבעי מאזן הורמונלית, אנטי דלקתי ואנטי אלרגני.
ב.    הימנעות ממזונות מחוללי דלקת, אלרגניים, תעשייתיים, מעובדים, משומרים וכיוב' מזונות לא טבעיים.


לתכנון תפריט הולם אמליץ על מתכונים ייעודיים מספרי "נטורופתיה במטבח" אשר ראה אור בחודש ינואר 2018 והכולל 166 מתכונים עימם אני עובדת כבר שנים רבות, המובילים לתוצאות בריאותיות טובות.
טבעונות יכולה להיות אחת משיטות התזונה המומלצות לתחילת הדרך הטיפולית. טבעונות אינה מתאימה לכל אישה ולכן הפרוטוקול התזונתי יהיה אישי. 
נשים דגש על מזונות המכילים סיבים תזונתיים המסייעים לפינוי רעלים מהגוף ופינויו של האסטרוגן העודף. במזונות המועדפים יהיו ירקות ובפרט ירקות שורש אורגניים, דגנים מלאים, קטניות, זרעי פשתן ואגוזים. אם האישה סובלת מעצירות הפרוטוקול הטיפולי יותאם לטיפול בעצירות לעידוד פינוי של מזון הכלוא בגוף, שהוא כמו רעל למערכות הגוף.
חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 ידועות כנוגדות דלקת ולכן יועילו לטיפול במצב הדלקתי. ניתן לספקם באמצעות דגי הים הצפוני, זרעי פשתן, אגוזי מלך, זרעי צ'יה וגם באמצעות תוספי מזון.
לצמחי המרפא יהיה תפקיד חשוב באיזון המערכת ההורמונלית, שיפור מצב הרוח של האישה, טיפול במצב הדלקתי, בדימום יתר ובפינוי רעלים מהגוף באמצעות ניקוז לימפתי ותמיכה בעבודת הכבד לפינוי רעלים. התאמת הפורמולה של צמחי מרפא תעשה באופן אישי, בהתאם למצב האישה ובהתחשב בפתולוגיות אחרות, במידה וקיימות, בדיקות דם כלליות, תרופות וכיוב' נתונים המרכיבים את הפרופיל האישי שלה.
הטיפול הנטורופתי השלם באנדומטריוזיס ישלב גם עבודת גוף נפש, איזון מרכזי האנרגיה (צ'אקרות) הקשורות עם המחלה והבנה רוחנית של מקורה האישי. מחלות מגיעות בהקשרים רגשיים ורוחניים ומייצרות חוסר איזון אנרגטי הגורם לכשלים פיסיולוגיים. ההתבטאות הפיסיולוגית היא השלב האחרון בהתפתחות המחלה והראשון בטיפולה. 
הצעתי לאשה שסובלת מאחד מן התסמינים האלה- לטפל בהם מיד כדי להקל על הגוף להתאזן ולרפא את עצמו.
ליצירת קשר ופרטים נוספים על מריה כהן שטרקמן


מאמרים קשורים

Back to top button