דיאטה ותזונה

כולסטרול רע זה הטוב החדש

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, עינת איזנמן
כל מה שצריך לדעת על כולסטרול טוב וכולסטרול רע.

כולסטרול רע (LDL) גבוה בדם עלול להיות סימן למצב בריאותי מסוכן בעתיד? לא בטוח!

האם נחוץ להוריד כולסטרול רע? מדוע הגוף מייצר כולסטרול ומדוע עלינו להבין מהו מצב של כולסטרול גבוה, מהם סוגי הכולסטרול וכיצד, במידת הצורך ניתן להוריד כולסטרול באופן טבעי וללא תרופות.

מעל ל 40 שנה הטרנד התזונתי הנפוץ ביותר והמקודם ביותר ע"י אנשי רפואה והדיאטנים הוא תזונה דלת שומן. גבינות עד 5%, מעדנים עם אפס אחוז, עוף ללא העור, וכמובן סטייק רק באירועים מיוחדים.
למעשה, החלפנו את השומן בתפריט בפחמימות ובסוכר (כן, גם לחם מלא זה סוכר) כפי שמצויר לנו בפירמידת המזון האמריקאית שבבסיסה פחמימות כגון פסטה ודגנים מלאים ורק בראשה השומנים.


לימדו אותנו כי שומן רווי וכולסטרול הינם מקור כל רע, שאכילה שלהם סותמת עורקים והאביסו אותנו בתרופות שמעכבות ייצור כולסטרול ע"י הכבד (סטטינים), כאילו הגוף שלנו עושה טעות ומייצר יותר מידי ממנו.

אז איך זה יכול להיות, שהעולם מתמודד עם תופעה הולכת וגוברת של השמנה, סוכרת וגם למרות המניעה – מעלייה ברמות הכולסטרול בדם (במקום ירידה)?
אם את או אתה נוטלים סטטינים או קיבלתם מרשם לסטטינים חשוב שתקראו את ההמשך ותעשו את השיקול הנכון.

בשביל מה צריך כולסטרול?
הכולסטרול הוא אם כל מולקולות השומן בגוף ונמצא בכל תא ותא. הוא נחוץ ליצירת מוליכים עצביים (נוירוטרנסמיטרים) כגון דופמין וסרוטונין, לבניית תאי עצב וקרומי מוח. הוא נחוץ להמרה של ויטמין די 2 לדי 3. הכולסטרול מרכיב את ממברנות התאים, מיצי מרה החשובים לעיכול שומן ומה שעוד מאוד חשוב – הוא משמש חומר מוצא להורמונים הכי חשובים בגוף, ההורמונים הסטרואידליים.

ישנם 5 סוגים של הורמונים אלה:
1. הורמון הוראלדוסטרון המיוצר בבלוטת יותרת הכליה.
2. הורמון קורטיזול, שגם הוא מיוצר בבלוטת יותר הכליה.
3. אנדרוגנים – הורמוני מין גבריים
4. אסטרוגן – הורמון מין נשי
5. פרוגסטרון – הורמון מין נשי

על כן, אם אתם טבעונים או שקלתם להפוך לכאלה, כדי שהכולסטרול ירד (שכן כולסטרול אינו קיים בצומח) או אם אתם נוטלים תרופות מסוג סטטינים קחו בחשבון שעלולות להופיע תופעות לוואי לא נעימות ברגע שהכולסטרול יהיה נמוך:
– החמרה של תופעות גיל מעבר, דיכאון ואף ירידה בזיכרון.
– למשתמשים בסטטינים עלולים להופיע כאבי שרירים, התכווצויות ברגליים.


מהו כולסטרול?
הכולסטרול שעליו מדברים במושגים של טוב ורע הוא בכלל מולקולות חלבון (ליפופרוטאין), המשמשות כנשאים של שומנים וכולסטרול בכלי הדם.
כולסטרול LDL מהכבד אל תאי הגוף, נקרא גם ה"כולסטרול הרע".
כולסטרול HDL מתאי הגוף אל הכבד, נקרא גם "הכולסטרול הטוב".

מה שרבים לא יודעים זה שהכולסטרול ה"רע" מופיע בשתי צורות, שרק אחת מהן היא המזיקה:
– Low density lipoprotein – LDL -מעביר כולסטרול מהכבד אל תאי הגוף. זהו כמובן הליך חיוני, שכן כולסטרול נחוץ לבניית תאים ולייצור אנרגיה.

– Very Low Density Lipoprotein – VLDL- מעביר בעיקר טריגליצריד מהכבד אל התאים.
הטריגליצרידים שנישאים אל תאי הגוף מקורם בפחמימות עודפות, כאשר מאגרי הגליקוגן בכבד מלאים ולגוף אין צורך בפחמימות נוספות הוא ממיר אותן לשומן.
VLDL – הוא הכולסטרול הרע האמיתי שכן ככל שהליפופרוטאין קטן יותר, מה שאומר שהוא נושא פחות שומן בתוכו, כך הוא נוטה יותר להתחמצן וליצור חסימות בכלי הדם. מה שאומר שעודף פחמימות יזיק לכלי הדם. הבעיה היא שבבדיקות דם רגילות אין מפרידים בין שני הסוגים של הכולסטרול ה"רע". ניתן לדעת את ערך ה- LDL , אך לא את גודלו. מדד הטריגליצרידים בבדיקות יכול להעיד על המצב של הכולסטרול ה"רע" אם הוא LDL/VLDL.

כולסטרול גבוה הוא אינו מחלה. זהו בעצם סימפטום לפגיעה בתאים. כולסטרול כפי שאמרנו מקודם, הינו מרכיב חיוני ביצירת תאים חדשים. ככל שיותר תאים פגועים בגוף (לרוב בגלל דלקת), הכבד ייצר יותר כולסטרול. זהו חלק מתהליך הריפוי.
חשוב למצוא את הגורם לדלקת: תזונה שעשירה בסוכר ובדגנים, אכילה מרובה של מזון מעובד או מחומצן, סטרס או עישון, ולשנות הרגלים מזיקים.

לגוף יש מנגנוני פיצוי מתוחכמים. לכן כאשר קיים מחסור בכולסטרול הגוף פשוט יגביר את ייצורו. ככל שנמנע מעצמנו אכילה של כולסטרול – כך הגוף יפצה על כך יותר.

לאחרונה למשל התפרסם מחקר שהראה שכולסטרול גבוה מקושר עם תוחלת חיים ארוכה יותר.

בקליניקה אני נתקלת רבות בבעיות הורמונלית אצל נשים טבעוניות: תופעות קשות של גיל המעבר (גלי חום, תקיעות במשקל, יובש וגינלי), אצל נשים צעירות יותר מחזור לא סדיר, אקנה, כאבי מחזור חזקים… מה שהביא אותי לכתוב מאמר זה. כאשר בוחרים בטבעונות יש לשקול זאת בכובד ראש כי יש לזה מחיר. חשוב לבנות עם איש מקצוע תפריט מאוזן עד כמה שיכול להיות ויכיל גם מגוון של שומנים טובים וחלבון.

גם נטילה של סטטינים יש לשקול ברצינות שכן רבים מקבלים תרופה זו למטרת מניעה ולא כי באמת הכולסטרול גבוה.

לסיכום: עשו חושבים היטב לפני שאתם נוטלים תרופות להורדת כולסטרול ומומלץ להתייעץ עם איש מקצוע אשר יכול לעזור לכם לעשות את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על עינת איזנמן


מאמרים קשורים

Back to top button