מזל בתולה וסמליות הצבע כתום – זהב
מערכת אלטרנטיבלי
מזל בתולה שייך ליסוד האדמה ונשלט על ידי כוכב הלכת מרקורי. יסוד האדמה מסמל את התחושה האובייקטיבית, המאפשרת לנו לקלוט את הנתונים המוחשיים ואת המציאות באופן ישיר.
מזל בתולה חל בעונת הקציר, בזמן שהטבע ניצב בבשלותו ונגלה לעיניו בשפע יבוליו שנזרעו וצמחו במזלות הקודמים. ההתבוננות כאן היא בתוצאות, כאן רואה האדם את חסרונותיו וחש בפגיעותו.
מזל בתולה שייך ליסוד האדמה ונשלט על ידי כוכב הלכת מרקורי. יסוד האדמה מסמל את התחושה האובייקטיבית, תחושה המאפשרת לנו לקלוט את הנתונים המוחשיים ואת המציאות באופן ישיר. זהו מצב שיש בו את יכולת ההבחנה בין ערכים שונים ויכולת להבדיל בין כמות לאיכות.
מזלות האדמה – שור, בתולה וגדי – ממצים עד תום את ניסיון החיים שנותן להם על פני האדמה. הם מעורבים לחלוטין בכל דבר שהם עושים, עובדים ללא לאות, בונים ומתכננים ללא הרף את חייהם מחדש. לעיתים קרובות, מאבדים מזלות האדמה את נקודת הראות הרוחנית של הדברים, ואז הם טובעים בעולם החומר ובחיי היומיום.
הסימן האסטרולוגי של בתולה דומה לאות M באנגלית, ומרמז על החומר – Material ועל האם – Mother. האות מבטאת התכנסות פנימית, כמו האם המבקשת להגן על ילדיה ומשפחתה, לבל יעונה להם כל רע, והגנה מכל מצב אשר לא לטובתם.
מזל בתולה מייצג את עולם העבודה ואת כל הקשור בו: כושר ניתוח מעולה, שיטתיות, ארגון, תחום הכלכלה, המסחר והתעשייה, ואת הכסף. באנשי בתולה, ישנה היכולת להשתמש בידע ולהוציאו אל הפועל בצורה יעילה ונכונה. ישנה בהם היכולת להפיק מנתוני יסוד גולמיים מוצר גמור ומושלם.
מזל בתולה קשור לתחומי העזרה והסיוע לזולת, כגון: רפואה על כל גווניה, ובעיקר לכל הקשור לגוף. זהו המזל שבו היחיד לומד לשלוט על החומר שממנו הוא עשוי- גופו הפיזי – ולטהר אותו. ובכל מצב, הוא מעמיד עצמו לשירות הזולת.
כמזל כפול, המקשר בין שני חלקי גלגל המזלות, מצביע מזל בתולה על סיומו של מעגל אחד ותחילתו של המעגל האחר. עד מזל בתולה ישנה הבניה העצמית והעיסוק עם עצמנו, מזל בתולה מאפשר תקשורת ובניה חדשה עם הזולת והחברה הסובבת, ישנה הנכונות לפרוץ את המעגל ולהתערות בחברה. ניתן לומר, שזוהי אפוא האדמה המתחדשת, הבתולית, המוכנה לקלוט לתוכה את עונת הזריעה הבאה.
הבתולה נעה בין החומר לרוח. ישנה בהם יכולת הניתוח הנעשה בקפדנות, פרט אחר פרט, בסבלנות רבה, בשליטה מלאה, בנחישות, בערנות ובענווה. יש לבני בתולה את הרצון לחקור את כל תופעות החומר כדי להבין כיצד פועלת בתוכם הרוח וכיצד היא מעניקה להם חיים. משימה זו מתאפשרת במזל בתולה בזכות השליטה שנרכשה במזל אריה. בתולה מייצגת את השלב שבו משתחרר האדם מתלותו בחומר לאחר שלמד להטמיע אותו בתוכו, וזאת על מנת שהרוח המתגוררת בחומר תוכל לצאת לאור העולם. זהו שלב רכישת התובנה. נקודת הזינוק של בתולה היא האדמה, האדמה המשמשת כמעבדה היוצרת חיים. אך פניה נשואות תמיד אל הנשגב. השאיפה לשלמות המפעמת בבתולה תישא אותה במוקדם או במאוחר לעבר המטרה האחת והיחידה: להרחיב את שדה ראייתו ולהשקיף מלמעלה על מכלול הדברים. לאחר כל זאת הבתולה מסוגלת לבצע את הקפיצה הדרושה ותעבור מניתוח הדברים אל המעשה היוצר את האחדות.
הבתולה תעניק את בתוליה לרוח ההשראה המפרה אותה. היא תקריב את גופה כדי לשרת את הרעיון. היא תעתיק את האידיאה ממקומה האבסטרקטי ותאפשר לה להתבטא ולהתגשם בחומר. משאלתם של בני בתולה הוא להיות ברורים וקרובים לעצמם. בעזרת הפשטות, הבהירות, הטוהר והרצון העז להתמזג עם הנעלה, הם נוגעים לבסוף בלב הדברים ובמהותם. וכך, הם מתקדמים לקראת השלמות שעל אחר שעל. השחרור מן החומר אינו יכול להתרחש בלא שלמדנו תחילה להכירו לאורכו ולרוחבו, לאהוב ולכבדו ולהבין שבלעדיו אין הגשמה לרוח. בתולה זקוקה לחומר כדי שהרעיון יוכל להתממש. את מזל בתולה מייצגת אישה-בתולה האוחזת בידה גבעול חיטה. תקופת הבתולה חל בעת הקציר, והיא קשורה לסמליות החיטה, אשר מיוצגת על ידי אימא אדמה והאם הקוסמית (מומלץ באהבה לקרוא את ספרו של הרמן הסה – המסע אל האם הקוסמית) – חוק האדמה וחוק האישה – חד הם.
החיטה הוא צמח שדה תרבותי ממשפחת הדגניים. היא המקור החשוב ביותר ללחם, בה נתברכה הארץ בשבעת המינים, בתנ"ך בספר דברים ח' נאמר: ארץ חיטה ושעורה וגפן ותאנה ורימון, ארץ זית, שמן ודבש. אנו רגילים לשמוע את הפסוק: בזיעת אפיך תאכל לחם. אפשר לומר שהקשר בין האדם לבין החיטה הוא עתיק יומין. גרעין החיטה מסמל מאז ימי בראשית את הקשר ההדוק ואת ההרמוניה הקיימת בין חיי אנוש ובין הטבע. מקורה של החיטה, השעורה, השעועית והתירס, אשר היו בשימוש עוד בימי קדם, אינו ידוע, אצל האינדיאנים ובתרבויות המאייה והאצטקים – שק מלא של דגנים אלה, כך האמונה מספרת – סימלה שפע ושגשוג אשר ניתנו כמתנה לאדם מידיי האלים. ואולי, ייתכן שאבות המזון שלנו ניתנו לבני האנוש כמתת האלים, כמתנת חיים, כמתנת שמיים.
גבעולי החיטה בתרבות המצרית, קשור לאל המצרי אוזיריס, המסמל את התחייה, את גרעין החיים הנזרע במעמקי האדמה ואת המוות המאפשר לידה ותחיה מחודשת. במיתולוגיה היוונית מסופר- שהיוונים והרומאים נהגו לפזר חיטה מעל ראשו של הנידון למות לפני שהועלה כקורבן, כסמל לתקווה, לחיי נצח ולתחייה מחודשת.
מזל בתולה שייך לצלב המשתנה, הכולל את המזלות – תאומים, קשת ודגים, ומסמל את הרוח. הוא מכונה כך, בשל יכולת ההסתגלות ויכולת השינוי המאפיינים את בני מזלות אלה. בגלל היותם מסמלים את עולם הרוח, כוחם של המזלות המרכיבים אותו – רוחני בעיקרו. הרוח היא הגרעין, הוא הכוח המחייה, המעניק השראה, משמעות, סיבה ומטרה לעצם הפעולה. מזלות אלה אוהבים את עצם השינוי ואת תחושת החופש. יש בהם רגישות לכל רטט, לכל תנודה ותדר. בעצם קיומם הם מבטאים את הדינמיות ואת הקידמה, בתולה ודגים – מקשרים בין העבר לבין ההווה, תאומים וקשת – מקשרים בין האהבה לבין הידע, ומחברים בין ערכי הזכר – היאנג והנקבה – היין. מזלות אלה משיגים בדרך כלל את יעדם ומטרותיהם מהר יותר ממזלות אחרים, אך באותה המידה, עלולים לסטות מתוכניתם המקורית, ולעיתים, רק הם חומקים מעצמם, דוחים את המטרות, במקום לצעוד בנחישות ובבטחה לעבר הגשמת המטרות. וכל זה בגלל היותם באווריריות הרוח.
בבתולה יש כשרון אבחנה מופלא, אשר עוזר לנו להשתחרר מעולם האשליות המעכב את התפתחותנו. הבתולה הוא ללא ספק כלי עזר מופלא כאשר הם בוחרים בכך, אך כאשר הם מסתפקים בביקורת בלבד, רצוי לא להיות במחיצתם. את הביקורתיות הטבועה בהם, רצוי ומומלץ שיפנו כוחות אלה למשאבים אשר יוכלו לגעת במהותם של הדברים, ועל ידי כך, התפנה מקום לשכבות המעודנות והנעלות של החוכמה ושל השלווה הפנימית לחדור לתוכם.
השאלות שאולי כדאי לשאול את עצמנו בתקופה זו הם:
מהם אותם התכונות שיש ביכולתי לשפר בתוכי? מהם הדברים החשובים לי באמת? בעבודתי? בסובב אותי? האם יש ביכולתי המוכנות והנכונות להגיש עזרה לזולת? האם אני עושה דברים טוב יותר מאחרים, ומדוע זה בכלל חשוב לי? האם הראייה שלי לדברים בהירה דיה או מתעתעת בי?
מזל בתולה מזמין את הפרט להקדיש את ניסיונו האישי ואת הישגיו למען שירות הציבור. הבתולה מבקשת מן האדם לערוך בדק בית יסודי ולעשות חשבון נפש ומאזן שנתי של פועלו ושל מחדליו. בתקופת בתולה מתחיל האדם לעקוב אחר תנועותיו, תגובותיו והחלטותיו, מהן חשבון נפש, בתהליך שיימשך גם בתקופת מזל מאזניים, בראש השנה ויום כיפור. זהו שלב שיש רצון ובקשה פנימית להבין את המצב שהאדם נמצא בו ולראותו בבהירות. האדם מנתח את המצבים שעמד בהם, את חוויותיו, קולף את הקליפות ומנסה להבין מה דחף אותו, מהו הלקח שעליו ללמוד וכיצד עליו לנהוג בעתיד על מנת לשפר את התנהגותו הפיזית, הרגשית, המנטלית והרוחנית.
השאיפה לשלמות שבהם מדרבנת אותם להישאר תמיד פתוחי-לב ופקוחי-עיניים. יש בהם, בבתולה, את היכולת להטיל ספקות בעצמם, זה יופיים וזוהי עוצמתם. לעיתים בגלל השאיפה לשלמות, הם יכולים לאבד פרופורציות ולדרוש מעצמם ומן האחרים את הבלתי אפשרי. ניתן לומר, שהשלמות אינה שייכת לעולמנו, אך השאיפה לשלמות, עצם החיפוש אחר האלוהי, היא תכונה אנושית שתפקידה לקרב את האדם לאלוהיו. שלמות – זוהי היכולת להשלים את שאנו רוצים כל פעם מחדש.
הבתולה מחפש את הרוח שבגוף, הוא חפץ בכל מעודו לחשוף את נשמתו השקועה בעולם הצורות והחומר. בתולה נמצא בחיפוש מתמיד אחר הניצוץ האלוהי שבתוכו, ואשר את הניצוץ הזה מחפשים כולנו. בית מזל בתולה בגלגל המזלות ניצב מול בית הדגים. הציר בתולה – דגים הוא ציר של שירות, של מסירות נפש, של דבקות במטרה ושל הקרבה עצמית. ציר זה מאפיין את הדת הנוצרית במידת מה – הבתולה הקדושה היא סמל הפרישות והטוהר, והיא נושאת בחיקה את הילד-בן האלוהים, הלא הוא הרמס (מרקורי), שליט מזל בתולה. בידה היא נושאת גבעול חיטה – סמל החוכמה והפריון, אשר מופיע בברית החדשה כלחם הקודש. גם הדגים הם סמל נוצרי. ציר בתולה – דגים הוא דתי, טהור, אוהב את הזולת ומשרת את האנושות באהבתו האוניברסלית.
הבתולה אחראית על מקלעת השמש ואילו הדגים שולטים על כפות הרגליים. כפות הרגליים מסמלות את הצניעות, את הענווה ואת ההקרבה העצמית. הן החיבור המתמיד שלנו לאדמה ולזרמים התת-קרקעיים, הם משמשים אונו כהארקה לאדמה.
למרקורי-הרמס שליח האלים, יש כנפיים בסנדליו, משום שבכפות הרגליים ובקרסול יש מרכזי אנרגיה חשובים המעוררים את האדם ופותחים לפניו את שערי עולם הרוח. הרוח מעניקה לאדם כנפיים שבעזרתן יוכל להגביה עוף כנשר ולהגיע לנשגב ולנעלה. את התיווך בין המימד האנושי למימד האלוהי עושה עבורנו מרקורי.
ציר בתולה-דגים מלמד אותנו על הכוח המרפא של ההיטהרות. במפת הלידה הוא יוצר קוטביות בין בתולה- הקשור לנתינת שירות, לדאגה לזולת ולרפואה, ובין דגים- הקשור למבחנים, לייסורים, לבגידה בעקרונות, להשתתפות בצער ולרגשות דתיים.
סמליות הצבע כתום-זהב.
כתום הוא הצבע הקרוב ביותר לאדום על קשת הצבעים, אך האנרגיה שלו שקטה יותר, מאופקת יותר ותומכת. בהיותו מורכב משני צבעים, אדום וצהוב, מהווה הכתום צבע חברותי היוצר הזדמנויות. יש לו החום, ההתלהבות והאנרגיה של האדום והם מתמזגים עם הידע והיצירתיות של הצהוב. כינוי של הכתום "חותם הנפש". הכתום מאפשר לנו ליצור איזון בין מוחנו לבין גופנו. צבע המשמש לטיפול באבנים בכליות ובבעיות בכיס מרה. הוא אף יעיל במקרים של התכווצויות שרירים ועוויתות, הוא מגביר את כושר ההתנגדות של הגוף ומסייע בכל מחלות העיכול. במצבי דיכאון, הכתום מגיב היטב, אולי מכיוון שהוא חודר מבעד לשכבות העמוקות ביותר של נפש האדם, אל החיים הקדמוניים של השמש המעניקה חיים. כמו-כן הכתום מזכיר את זמן הקציר ואת צבעם של פירות האדמה, סמלים של גמול על יגיע כפיים. הוא כורך בחובו את השמחה והאושר ולכן, בעבור חלק מן האנשים, הצבע הכתום מגביר את היכולת המינית. הכתום-זהב מזכיר את צבע העלים המשתנה בחילוף העונות , את היערות הצובעים את המשטחים בגוונים השונים של כתום, זהב וצהוב.
הספירה מלכות בעץ החיים היא הספירה העשירית. הסיפרה עשר מורכבת מהסיפרה אחת – המסמלת את עולם הרוח, את האיחוד ואת הזכר, והסיפרה אפס מסמלת את המלאות ואת הריקנות, את הכול והלא כלום, את עולם החומר ואת הנקבה. מלכות מורה לנו על מסלול העבודה העצמית שעלינו לעשות: תחילה עלינו להתרומם בעזרת המחשבה ועולם הרוח לצמרת, ואחר כך לרדת ספרה אחר ספרה אל עולם החומר. בדרכנו מטה אנו סופגים את תכונותיה, ייחודה ולקחיה של כל ספירה. מסע זה נועד להעשיר את נשמותנו, להמריץ את גופנו הפיזי ולהפיח בו חיים. ספירת מלכות מייצגת את מה שחכמנו אמרו מזמן – מה שלמעלה כך למטה. מלכות מייצגת את כדור הארץ, את האדמה, את עולם החומר ואת הגוף הפיזי שלנו. זוהי השכינה, פניה הנקביים של האלוהות, הרחם הקוסמית המאפשרת את לידת הרוח. זוהי ספרה סלעית, מינרלית ומתכתית המכוסה בשכבת מים. זוהי אנרגיה דחוסה וגולמית. היא עטופה באטמוספרה וסביבה שדה אלקטרומגנטי : האדמה, המים, האוויר והאש הם גלגולו של החומר בארבעת המצבים המרכיבים את גופו של כדור הארץ.
מלכות מבקשת מאיתנו לחשוב, מהי המשמעות של החיים באדמה זו? האם אנו מכבדים את האמון הזה, את האנרגיה ועוצמתה של אימא אדמה על פני כדור הארץ?
מלכות היא – אימא אדמה המעניקה מחסדיה לכל, מזינה את היקום כולו ומעמידה לרשות כל חי את החומרים הנחוצים לו כדי לחיות ולצמוח. עולמה הוא עולם פסיבי, נקבי, אימהי, חסר תנועה. היא מרכזת ומנקזת את האנרגיה המגיעה אליה, סופגת לתוך רחמה את הצורות ויוצרת מהן את האורגניזם הפיזי שלנו. האדם הנולד מרחמה מעצב את פני האדמה, מאמץ ומסגל אליו את הטבע כולו. ניתן לומר, שספרת מלכות מסמלת את שהותנו הארעית בתוך העולם הפיזי, שבו אנו מתקנים ומשלימים את החסר בנפשנו. ככל שאנו מתפתחים והולכים, אנו מתקרבים לשלב ההארה הפנימית. היא כוללת בתוכה את כל החוקים הדרושים לקיומו של העולם, היא הריכוז הדחוס והעשיר ביותר של האנרגיה האלוהית ובכך היא מייצגת את מלכות השמיים. היא מעניקה לנו את האפשרות להכיר את עצמנו, ומודעות זו תעזור לנו להבין את משמעות חיינו ואת המציאות האינטימית שלנו עם עצמנו ועם הסובב אותנו.
האדם אשר יהיה מסוגל לקשר בין ספרת מלכות לבין שאר הספרות מצפה לו שפע ועושר רוחני אשר יאפשרו לו להמשיך את מסעו לעבר נתיב הבריאה אל ומתוך שלמות.
ליצירת קשר ופרטים מלאים על שולמית רונן
מאפייני הצבעים מתוך הספר "בקצב היקום" באדיבות רבקה כהן.
ניתן לרכוש את הספר בהוצאת יהל