תורת הקבלה: משמעותו של חודש אדר
מאת: פורטל אלטרנטיבלי, יצחק אהרון
על פי תורת הקבלה חודש אדר הוא חודש מיוחד, חודש בו עמדו לכלותינו אך אלוהים עזר לעם ישראל ואיחד אותו לכוח גדול.
אלא בשניים ולא ניתן לכנותם בלשון יחיד אך מזל דגים ניתן לכנותו גם בלשון יחיד. בספר יצירה כתוב: "המליך אות ק' בצחוק וקשר לו כתר וצירפן זה בזה וצר בהן דגים בעולם ואדר בשנה" (פרק ה'). אות חודש אדר היא ק' ובקדושתה היא מעניקה כוחות פנימיים להתעלות נפשית מעל לעולם החומר.
הכוכב השולט על חודש אדר הוא צדק והאות המיוחסת לו היא ג' ובמשמעותה הקבלית מסמלת את גמילות החסדים ולכן נמצאת בסדר האותיות לפני האות ד'. קרי, בכוחה לגמול חסד לדל ומעניקה שפע ברכה והצלחה. מכאן נבין כי בצרוף האותיות ג' ו-ד' נקבל את המילה גד ובהיפוך דג שהוא מזל החודש. מזל דגים שייך ל"יסוד המים", המקובל הרב חיים ויטאל זצ"ל כותב שהמאפיין העיקרי של "יסוד המים" הן ההנאות והתאוות. נמצא כי לבן מזל דגים מלחמה בפן נוסף של השקר, שהרי התאוות בשקר יסודם. הם מתגמלים את האדם לזמן מועט וחיש מהרה נולד רעב לתאווה חדשה.
חודש אדר, מסבירים המקובלים הוא חודש גמר התיקון ומסיים את מחזוריות השנה. הם לימדו כי יחודו של אדר, אינו נעוץ בהתחפשות ובשתייה לשכרה, אלא בהכרת העובדה שבנקודת זמן היסטורית היהודים כולם במצוקתם הקשה התאחדו יחדיו והתאגדו כאיש אחד בלב אחד ומתוך האחדות, השיתוף והרצון לסייע איש לזולתו, הם הצליחו למשוך על עצמם את כוחו של האור העליון, הוא אור הבורא המתגלה לברואיו, שיצר לתקופה מסוימת מציאות שונה מהמוכרת. כזאת שבה השפע הרוחני מצד הבורא מגיע לאדם השם לנגד עיניו קודם את מצוקת הזולת ושיברו ורק אח"כ את שלו.
לפיכך רואה הקבלה בשינוי הגישה מיחידים שכל רצונם לקבל לעצמם להתחברות חברתית ולערבות קולקטיבית- הדדית את המפתח למשיכת האור העליון שסייע להם להינצל ולקרוע מעליהם גזירת שמד. המהפך העצום שחוללו היהודים בזמנו כלפי ראיית החיים ברובד הרוחני, גרר אחריו היפוך דרמטי של העדפת הרוח על החומר.
אם כן, ביהדות בכלל ובחכמת הקבלה בפרט מייחסים לשמחה ולצחוק הבוקעים מהלב אמצעי נפלא ונעלה להמתקת הדינים השורים על האדם, למחיקת כל כעס והקפדה ויש הרואים בכך אפילו סגולה במידת התיקון והתשובה, שהרי כבר נאמר "לב שמח יטיב גהה". שמו של חודש אדר, כמו יתר שמות החודשים העבריים האחרים, מגיע אלינו מבבל וככל הנראה הושאל משם החודש האכדי- addaru כנראה בימי גלות בבל וייתכן אף דרך הארמית. פן נוסף בשם אדר הוא בבניין נפעל- הראה עצמו אדיר ככתוב: "מי כמכה נאדר בקודש (שמות ט"ו), ובמקום נוסף "ימינך ה' נאדרי בכוח (שם,ו)" ובבניין הפעיל – פיאר ככתוב "יגדיל תורה ויאדיר". בתנ"ך מובא כי אדר הוא שם פרטי: "וַיִּהְיוּ בָנִים, לְבָלַע–אַדָּר וְגֵרָא, וַאֲבִיהוּד" (דברי הימים א ח', ג'), ואף היום השם אדר מצוי בשימוש. על אדר נאמר שמזלו בריא ותקיף ושמזלו של האדם גובר בחודש זה. בספרות הקבלה כתוב כי מי שנולד בחודש אדר, מלכתחילה לא שולטים בו לא כשפים ולא עין הרע, אך אין מדובר בדבר מוחלט ומעשיו של האדם הם שיכריעו לבסוף את הכף. המקובלים מלמדים כי לכל חודש שיעור נלווה ובאדר נפתחים לבני כל המזלות חלונות ושערים רבים להגבהת המזל וליציאה מחושך לאור. כל זאת ע"י שלל פעולות כגון פדיון נפש המומלץ מאוד בימים אלו, פתיחה בקבלה לקבלת הכוונה ודרך להצלחה, סגולות קודש ועוד.
דעו כי אדר הוא בבחינת מתנה גדולה מאוד שיש בו עצום ומי שיתקן את מזלו בימים אלה מובטח לו שיעפיל למדרגות גבוהות של הצלחה ויזכה לראות שפע ומי שלא עלול לשקוע לעולם של חוסר ודאות ובלבול. אז את תתנו למזל לחמוק מכם זה הזמן לשינוי!
מוגש בברכה
ליצירת קשר ופרטים נוספים על יצחק אהרון