מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ד''ר יעל גורסטן
מקורה של הפרעת קשב וריכוז הוא בחולשה סינפטית הגורמת להולכה עצבית חלשה ואזורי מחשבה לא מפותחים.
תסמונת הפרעות בקשב ובריכוז מוצאת את ביטוייה בשני סוגים:
1 . הפרעות בקשב ובריכוז ADD -attention deficit disorder.
2 . הפרעות בקשב ובריכוז עם פעילות יתר – היפראקטיביות ADHD
מדדים לאבחנה:
הפרעות בקשב ובריכוז
1 . הילד עושה רושם שאינו מקשיב.
2 . תשומת הלב של הילד מוסחת בקלות.
3 . בדרך כלל הילד אינו מסיים משימה שהתחיל בה, אלא עובר ממשימה אחת לשנייה.
4 . קשה לילד להתרכז במשימות הדורשות ריכוז כמו: שעורי בית, סוגי משחקי חשיבה וכד`.
5 .הילד מתקשה בארגון פעילויות שונות עבור עצמו.
אימפולסיביות (לפחות 3 מהפרמטרים המפורטים להלן)
1 . תגובות הילד הן בדרך כלל ללא חשיבה קודמת.
2 . הילד מתקשה לחכות לתורו במשחקים או בפעילות קבוצתית.
3 . הילד זקוק להשגחה מרובה.
4 . הילד עובר בתכיפות מפעילות אחת לשנייה.
5 . הילד יוצא בתכיפות מכיתת הלימוד.
6 . הילד מתקשה לארגן את פעילויותיו ועבודותיו.
פעילות יתר – היפראקטיביות (לפחות 2 מהפרמטרים המפורטים להלן)
1 . מתקשה לשבת במנוחה.
2 . מתרוצץ בצורה מוגזמת וללא מטרה ספציפית.
3 . מתקשה להישאר במצב ישיבה לזמן ארוך.
4 . מתנועע הרבה בזמן שינה.
5 . הילד נמצא "כל הזמן" בתנועה.
הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים:
דיווח של מבוגרים.
קושי להתרכז כשמדברים איתו.
תחושה של אי שקט.
קושי במשימות הדורשות ארגון.
הקפצת ידיים ורגלים בישיבה.
קושי בשמירה על ריכוז במשימה.
הפרעת קשב וריכוז בוגרת גורמת למשברים בחיי המשפחה ובעבודה ועלולה לפגוע בהישגים אקדמיים ולהוביל להתנהגות אנטי סוציאלית. כמבוגרים, הצורך בריגוש וחידוש יגרום להם להחלפה תכופה של מקומות עבודה ובני זוג, וחייהם ככלל יהיו יציבים פחות".
אצל מתבגרים התסמין הבעייתי ביותר – האימפולסיביות, בשילוב עם סערות גיל ההתבגרות, חושפות את המתבגרים לניסיונות מסוכנים, כגון סמים, הסתבכויות עם החוק ואף אובדנות.
הגישה הטיפולית לתסמונת:
- טיפול תרופתי
- כאשר להורים נדלקת נורה אדומה בנוגע להפרעות קשב אצל הילד, עליהם לפנות לאיש מקצוע מומחה בתחום, כלומר – פסיכיאטר ילדים או נירולוג ילדים.
האם הטיפול התרופתי יעצור את כל הסמפטומים?
התרופות לא משפיעות על מיומנויות חברתיות, סף תסכול נמוך, התפרצויות זעם ואי לקיחת אחריות. התרופות לא מחוללות שינויים קבועים, רק אימון פיזי ונפשי בשילוב טכניקות של פתרון בעיות המדרבנות את הקשרים העצביים ואת הסינפסות במוח.
יתרונות וחסרונות של ריטאלין
מאזן את ריכוז הנוירוטרנסמיטורים-דופאמין.
יעיל ב-70% בשיפור קוגניציה ותפקוד כללי על ידי חיזוק המיקוד המנטאלי.
תופעת לוואי
ירידה בתיאבון, בעיות שינה, שינויים במצב הרוח, אך לא ברור אם הייתה בעיה פסיכולוגית שקדמה לנטילת התרופה.
תופעות נדירות-לחץ דם גבוה, פעימות לב מוגברות, הקאות ובחילות, כאבי ראש אי שקט, כאבי בטן, עייפות. אך אין נזקים מוכחים המקושרים לשימוש מבוקר בריטאלין.
טיפול תזונתי ותוספי מזון:
תזונה המבוססת על התנזרות ממזון סינתטי, וממתיקים מלאכותיים, הגבלת סוכר- ילדים הסובלים מהפרעת ADHD רגישים במיוחד לסוכר, אחוז קטן מהילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז עם נטייה להיפראקטיביות רגישים למאכלים מסוימים או לתוספי מזון כמו צבעי מאכל וחומרים משמרים. הורדת החומרים האלה מהתפריט עלולה לעזור בשיפור ההתנהגות.
לשפר את איזון הסוכר בדם על ידי אכילת פחמימות בשילוב עם חלבונים- כמות החלבונים צריכה להיות מחצית מכמות הפחמימות בכל ארוחה עיקרית או ארוחת ביניים-אגוזים עם פרי או דגים עם אורז.
אלרגיות מתבטאות בסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז-אלרגיה לחלב עלולה לגרום לערפול מחשבתי, אלרגיה לחיטה, לגלוטן -גורמת לנטייה לרגזנות, לסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז.
תפריט בריא צריך להיות דל בשומן רווי, שומן טראנס, כולסטרול, מלח ועודף סוכר.
מומלץ להקפיד על אכילה במרווחים קבועים במהלך היום. ברגע שהילד (בין אם יש לו הפרעות קשב וריכוז ובין אם לא) מגיע למצב בו הוא רעב, הוא נוטה יותר להתקשות בשמירה על ריכוז, הוא נהיה מתוסכל מהר יותר והוא עלול להיות רגזני.
תוספים
ויטמינים B3 B6 B1 .B6 חיוניים ליצור של דופאמין, אדרנלין וסרוטונין המשתתפים בתהליכי למידה והתנהגות. מתן B קומפלקס הראה במקרים מסוימים הטבה גדולה יותר משימוש בויטמין אחד.
אצה כחולה ירוקה.
תוספות של אומגה 3 במינון של 800 מ"ג גורמת לשיפור.
EPA-200 מ"ג ו-DHA-100 מ"ג.
תוסף איכותי של מולטי ויטמינים ומינראלים שמכיל ויטמיני B ו-C-, אבץ ומגנזיום.
לבדוק את רמת הברזל בדם-רמת הפריטין חשובה ליצירת דופאמין, אדרנלין וסרוטונין.חוסר בברזל יכול להביא לתשישות וחוסר ריכוז.לעומת זאת עודף ברזל עלול לגרום לתוקפנות ורגישות יתר, לכן יש צורך בהבחנה מבדלת.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי
המוח משתנה באמצעות תרגול, אימון, ופעילות גופנית שמשפיעים על האיזונים הקוגניטיביים במוח ומביאים לגדילת כמות החיבורים העצביים ושליחת דנדריטים נוספים לנוירונים סמוכים.
גם תרגילים מנטליים מפתחים מסלולי מוח חדשים ומסייעים בהעלאת רמת הריכוז של המוח. למשל, בניית אוצר מילים עשיר ושימוש במילים חדשות הם תרגילים מצוינים המגדילים את נפח הזיכרון, מפתחים מיומנויות חשיבה ומשפרים את כושר הריכוז.
תרגילים הדורשים ריכוז פיזי ומחשבתי, שילוב טכניקות למידה לפתרון בעיות, תרגילי זיכרון משחקי קואורדינציה ושיווי משקל.
תרגולי יוגה –מפחיתה סימפטומים של הפרעת קשב וריכוז, טיפול התנהגותי יעיל בשיפור יחסיו החברתיים ובהתאקלמות בבית ובבית ספר.
פעילות גופנית
פעילות גופנית מעלה כמעט מיידית את רמות הדופמין והנוראפינפרין והיא שומרת על רמה גבוהה זו לפרק זמן ממושך. בניגוד לנטילת ריטלין פעילות גופנית מספקת פתרון 'אורגני', טבעי ובריא יותר, לבעלי הפרעות קשב וריכוז.
פעילות אירובית של יותר מ-20 דקות קפיצה על חבל, ריצה, משחקי כדורגל/כדורסל, נסיעה על אופניים במהירות של 15 קמ"ש, שחייה וכדומה – כל פעילות כזו צריכה להיעשות לפחות שלוש פעמים בשבוע".
השתתפות בפעילות גופנית מוצלחת, תורמת להגברת הדימוי העצמי של המשתתף ולעידודו ליצירת קשרים חברתיים, שהנם חיוניים ביותר לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז שנוטים לפתח ביטחון עצמי נמוך ומתקשים באינטראקציות חברתיות.
בנוסף, פעילות גופנית עוזרת להרגיע את האימפולסיביות ולהרגיע את ההשתוקקות לתוצאות מיידיות. פעילות גופנית משפיעה על הלמידה באופן ישיר ברמת התא ע"י כך שהיא משפרת את את פוטנציאל המוח לעבד מידע חדש. – יצירת נוירונים (תאי עצב) חדשים.
פעילות גופנית משפיעה גם על רמות הלחץ ועל מצב הרוח. מצב הרוח משתפר עקב העלאת רמות הנוירוטרנסמיטורים שאנו מתמקדים עליהם במתן תרופות אנטי-דיכאוניות כמו דופמין, נוראפינפרין וסרוטונין. הרמות של שלושת אלה עולות כתוצאה מפעילות גופנית
ליצירת קשר ופרטים מלאים על יעל גורסטן