טיפולים ברפואה משלימה

הפרעות למידה הנובעות מבעיית קשב וריכוז

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, יעל גורסטן
מקורה של הפרעת קשב וריכוז הוא בחולשה סינפטית הגורמת להולכה עצבית חלשה ואזורי מחשבה לא מפותחים.

מהם הפרעות למידה הנובעות מבעיית קשב וריכוז?
מקורה של הפרעת קשב וריכוז הוא בחולשה סינפטית הגורמת להולכה עצבית חלשה ואזורי מחשבה לא מפותחים.

תסמונת הפרעות בקשב ובריכוז מוצאת את ביטוייה בשני סוגים:
1 . הפרעות בקשב ובריכוז ADD  -attention deficit disorder.
2 . הפרעות בקשב ובריכוז עם פעילות יתר – היפראקטיביות ADHD


מדדים לאבחנה:

א. הפרעות בקשב ובריכוז
1 . הילד עושה רושם שאינו מקשיב. 
2 . תשומת הלב של הילד מוסחת בקלות. 
3 . בדרך כלל הילד אינו מסיים משימה שהתחיל בה, אלא עובר ממשימה אחת לשניה. 
4 . קשה לילד להתרכז במשימות הדורשות ריכוז כמו: שעורי בית, סוגי משחקי חשיבה וכד`. 
5 .הילד מתקשה בארגון פעילויות שונות עבור עצמו.

ב . אימפולסיביות (לפחות 3 מהפרמטרים המפורטים להלן) 
1 . תגובות הילד הן בדרך כלל ללא חשיבה קודמת.
2 . הילד מתקשה לחכות לתורו במשחקים או בפעילות קבוצתית. 
3 . הילד זקוק להשגחה מרובה. 
4 . הילד עובר בתכיפות מפעילות אחת לשנייה. 
5 . הילד יוצא בתכיפות מכיתת הלימוד. 
6 . הילד מתקשה לארגן את פעילויותיו ועבודותיו.

ג . פעילות יתר – היפראקטיביות (לפחות 2 מהפרמטרים המפורטים להלן) 
1 . מתקשה לשבת במנוחה. 
2 . מתרוצץ בצורה מוגזמת וללא מטרה ספציפית. 
3 . מתקשה להישאר במצב ישיבה לזמן ארוך. 
4 . מתנועע הרבה בזמן שינה. 
5 . הילד נמצא "כל הזמן" בתנועה.

הפרעת קשב וריכוז יכולה להופיע גם אצל מבוגרים
 חלק מהמבוגרים דיווחו על תסמינים כגון: 
• קושי להתרכז כשמדברים איתו
• תחושה של אי שקט
• קושי במשימות הדורשות ארגון
• הקפצת ידיים ורגלים בישיבה
• קושי בשמירה על ריכוז במשימה

תוצאות של הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים:
הפרעת קשב וריכוז בוגרת גורמת למשברים בחיי המשפחה ובעבודה ועלולה לפגוע בהישגים אקדמיים ולהוביל להתנהגות אנטי סוציאלית. הפרעת הקשב נמשכת וילדים שלא טופלו נוטים לסבול יותר מדיכאון". התסמין הבעייתי ביותר – האימפולסיביות, בשילוב עם סערות גיל ההתבגרות, חושפות את המתבגרים לניסיונות מסוכנים, כגון סמים, הסתבכויות עם החוק ואף אובדנות. כמבוגרים, הצורך בריגוש וחידוש יגרום להם להחלפה תכופה של מקומות עבודה ובני זוג, וחייהם ככלל יהיו יציבים פחות".

הגישה הטיפולית לתיסמונת: 
קיימים 3 סוגי טיפול בתסמונת ADD ADHD

1 טיפול תרופתי :
כאשר להורים נדלקת נורה אדומה בנוגע להפרעות קשב אצל הילד, עליהם לפנות לאיש מקצוע מומחה בתחום, כלומר – פסיכיאטר ילדים או נירולוג ילדים.
האם הטיפול התרופתי יעצור את כל הסמפטומים?
• התרופות לא משפיעות על מיומנויות חברתיות, סף תסכול נמוך , התפרצויות זעם ואי לקיחת אחריות.
• התרופות לא מחוללות שינויים קבועים, רק אימון פיזי ונפשי בשילוב טכניקות של פתרון בעיות המדרבנות את הקשרים העצביים ואת הסינפסות במוח.

יתרונות וחסרונות של ריטאלין:
• מאזן את ריכוז הנוירוטרנסמיטורים-דופאמין.
• יעיל ב-70% יעיל לשיפור: התנהגות דימוי עצמי.
• שיפור קוגניציה ותפקוד כללי על ידי חיזוק המיקוד המנטאלי.

תופעת לוואי:
ירידה בתיאבון, בעיות שינה, שינויים במצב הרוח,אך לא ברור אם הייתה בעיה פסיכולוגית שקדמה לנטילת התרופה.
תופעות נדירות: לחץ דם גבוה, פעימות לב מוגברות, הקאות ובחילות, כאבי ראש אי שקט, כאבי בטן, עייפות .אך אין נזקים מוכחים המקושרים לשימוש מבוקר בריטאלין.

2 . טיפול תזונתי : 
• תזונה המבוססת על התנזרות ממזון סינתטי, וממתיקים מלאכותיים , הגבלת סוכר,- ילדים הסובלים מהפרעת ADHD רגישים במיוחד לסוכר,
• לשפר את איזון הסוכר בדם על ידי אכילת פחמימות בשילוב עם חלבונים- כמות החלבונים צריכה להיות מחצית מכמות הפחמימות בכל ארוחה עיקרית או ארוחת ביניים-אגוזים עם פרי או דגים עם אורז.
• אלרגיות מתבטאות בסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז-אלרגיה לחלב עלולה לגרום לערפול מחשבתי,
• אלרגיה לחיטה, לגלוטן -גורמת לנטייה לרגזנות, לסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז.

תוספים:
• ויטמינים B3 B6 B1 חיוניים ליצור של דופאמין, אדרנלין וסרוטונין המשתתפים בתהליכי למידה והתנהגות
• אצה כחולה ירוקה
מתן B קומפלקס הראה במקרים מסוימים הטבה גדולה יותר משימוש בויטמין אחד.
• תוספות של אומגה 3 במינון של 800 מ"ג גורמת לשיפור. EPA-200 מ"ג ו-DHA-100 מ"ג
• תוסף איכותי של מולטי ויטמינים ומינראלים שמכיל ויטמיני B ו-C-, אבץ ומגנזיום.
• לבדוק את רמת הברזל בדם.-רמת הפריטין חשובה ליצירת דופאמין, אדרנלין וסרוטונין.חוסר בברזל יכול להביא לתשישות וחוסר ריכוז.לעומת זאת עודף ברזל עלול לגרום לתוקפנות ורגישות יתר.לכן יש צורך בהבחנה מבדלת.

3 . טיפול קוגניטיבי התנהגותי:
בני אדם מסוגלים לפתח תאי מוח חדשים על ידי תרגול ואימון. מתברר שאם מגרים אזור במוח באמצעות תרגול ואימון, הוא לא רק יוצר קשרים עצביים חדשים, אלא גודלו הפיזי ממש גדל ומתרחב.


שינויים:

המוח משתנה באמצעות תרגול, אימון , ופעילות גופנית שמשפיעים על האיזונים הקוגניטיביים במוח ומביאים לגדילת כמות החיבורים העצביים ושליחת דנדריטים נוספים לנוירונים סמוכים.

• תרגילים הדורשים ריכוז פיזי ומחשבתי,
• שילוב טכניקות למידה לפתרון בעיות,
• תרגילי זיכרון
• משחקי קואורדינציה ושיווי משקל.
תרגולי יוגה –מפחיתה סימפטומים של הפרעת קשב וריכוז
• טיפול התנהגותי יעיל בשיפור יחסיו החברתיים ובהתאקלמות בבית ובבית ספר

איך נעלה את רמת הדופאמין במוח?
פעילויות שדורשות תרגול של המוח, הגברת החיבורים העצביים ופיתוח הזיכרון, מועילות בתנאי שרמת הקושי הולכת וגדלה.על האימונים להיות קבועים אינטנסיביים וקשורים לשגרת היום יום.
המוח משתנה בעקבות תרגול, אימון ופעילות גופנית.שמשפיעים על האזורים הקוגניטיביים במוח ומביאים לגדילתו. כמות החיבורים העצביים גורמת למוח לעבוד ביעילות גדולה יותר.
ניתן להיווכח בשינויים קוגניטיביים אמיתיים רק לאחר 50-70 שעות תרגולי מוח. כמו עבודה בחדר כושר.

על ידי תרגילים פיזיים:
היום ידוע כי פעילות אירובית של יותר מ-20 דקות משחררת מהשרירים והלב גורמים כימיים שעולים במערכת הדם למוח, ויוצרים בו כימיקליים המתפקדים כמו ריטלין. לכן השיטה ממליצה על פעילות אירובית מדי יום, המוסיפה כמות ריטלין טבעי למערכת.
קפיצה על חבל, ריצה, משחקי כדורגל/כדורסל, נסיעה על אופניים במהירות של 15 קמ"ש, שחייה וכדומה – כל פעילות כזו צריכה להיעשות לפחות שלוש פעמים בשבוע.

גם תרגילים מנטליים מפתחים מסלולי מוח חדשים ומסייעים בהעלאת רמת הריכוז של המוח. למשל, בניית אוצר מילים עשיר ושימוש במילים חדשות הם תרגילים מצויינים המגדילים את נפח הזכרון, מפתחים מיומנויות חשיבה ומשפרים את כושר הריכוז.
תרגילי מחשבה הכוללים פתרון בעיות הם היבט נוסף של השיטה. במסגרתם ובעזרת טכניקות שונות מאפשרים לילד לרדת לשורשה של בעיה על ידי פירוקה לגורמים, ואחר כך לבדוק מספר פתרונות אפשריים לבעיה על תוצאותיהם. בעזרת התרגול הזה הילד לומד לחשוב בצורה מסודרת ושיטתית. נוסף על כך הוא לומד לפתח מחשבות עצמאיות, ולא פחות חשוב, להביע את עצמו.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על יעל גורסטן


Back to top button