הדרכת הורים

ילד עם נשמה עתיקה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, אסתר קטן
אינדיגו, קריסטל וריינבו – כך מכונים ילדי העידן החדש, אשר נתפשים על ידי המערכת החינוכית כבעייתיים. הבעיה היא, מתברר, לא אצלם.

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר הילדים שמוגדרים כהיפראקטיביים וכאלה המוגדרים כסובלים מבעיות קשב וריכוז. המצב  הנוכחי במערכת החינוך מציג תמונה של כיתות מרובות ילדים וחוסר יכולת של מורים להגיע לכל תלמיד, מצב שבו ילדים מאבדים את סבלנותם במסגרת השיעור, מתחילים להסתובב או להפריע, ומכאן קצרה הדרך לאבחון. בעקבותיו האבחון ממליצה פעמים רבות ה"מערכת" (אנשי חינוך ורופאים) על שימוש ברטלין, ועל אף שקיימים ילדים רבים שהשימוש ברטלין ודומיו היטיב עימם, המלצתי היא לבדוק את הנושא ולנסות פתרונות אחרים לפני שימוש תרופתי.

פעמים רבות הבחירה ברטלין נובעת מהרצון לטפל בסימפטומים, ל"דכא" את הילד, אולם השימוש בתרופה אינו פותר את המקור לבעיה: לילדים רבים בעיה במוטוריקה עדינה ולכן הם מתקשים לעמוד בקצב ההעתקה מהלוח. התסכול שנוצר עקב כך יגרום לילד כזה לא לנסות בשנית ואף יחמיר את המצב בכך שכלל לא יכתוב. ילד מתוסכל הפוחד מכישלון ימצא לעצמו עיסוק אחר בשעה שכולם מעתיקים מהלוח, יתחיל להסתובב בכיתה, אולי יצייר, אולי ירעיש ויפריע למורה. במערכת החינוך נוטים, כאמור, לאבחן ילדים כאלה כילדים עם בעיות קשב וריכוז, אולם ייתכן שאם המורה היתה מיומנת מספיק, עם ראש פתוח ואינטואיציה בריאה, ובנוסף היתה מספיקה להגיע לכל ילד ולשבת איתו, היא היתה יכולה לזהות מהיכן נובע הקושי ולהמליץ על תמיכה מקצועית מתאימה (ריפוי בעיסוק, ספורט וכו').

דוגמה נוספת הגורמת לחוסר ריכוז היא חוסר בצריכת ברזל. ילדים רבים סובלים ברמה זו או אחרת מחוסר ברזל, דבר הגורם לעייפות, אי שקט, אפתיות, קשיים בריכוז וביכולת מחשבתית ועוד. מה שיאפשר להם לחזור לריכוז ולהתמקדות היא בסך הכל תוספת ברזל ולא רטלין.


ילדי העת החדשה
תופעת הילדים "ההיפראקטיביים" נחקרה במקומות שונים בעולם על ידי אנשי רוח וחינוך. אחד המחקרים בדק ילדים שהוגדרו כגורם מפריע בכיתה במבחני איי.קיו ואינטליגנציה רגשית. הילדים התגלו כבעלי יכולות גבוהות בהרבה מהממוצע לגילם, ולאור הישגיהם הגבוהים מאוד, הבינו שהבעיה היא במסגרת שבה הם נמצאים. הילדים הושמו בקבוצות עבודה קטנות ובמקביל קיבלו טיפולים מתחום הרפואה המשלימה ובתוך זמן קצר מאוד (חודשים ספורים), הם הפכו מגורם מעכב לגורם מוביל בכיתתם
ילדים אלה, המכונים ילדי העת החדשה, הם אכן ילדים שונים: הם בעלי קודי התנהגות והערכה שונים ממה שאנו הורגלנו, הם אינם מתרשמים מתארים ותעודות, אלא מאינטליגנציה רגשית. הם מצליחים לחדור לנפש האדם העומד מולם ולזהות האם יש לו "עמוד שדרה", האם הוא בעל אופי ומכיר בערך עצמו. אדם העונה לקריטריונים הללו יכובד על ידם. אדם שאינו עונה על כך, גם אם יהיה מנהל בית ספר, לא יזכה להתייחסות מצידם.

ילדי העת החדשה מאופיינים בעיניים זורחות ובורקות, הילה כחולה-סגולה מקיפה אותם והם בעלי איכויות רוחניות מדהימות, יכולות ריפוי, חוש שישי, חוש צדק מפותח, ובמילים אחרות – ילדי אינדיגו = ילדים עם נשמות עתיקות. הם הגיעו לכאן עם ידע רב, הם מתחברים לנושא הרפואה משלימה, שימוש בקריסטלים וכיו"ב, יכולותיהם המולדות גבוהות, אך אין להם עדיין את הכלים המתאימים להוציא את הידע החוצה. 
הבעיה היא כי במקום לטפח את הייחודיות שלהם, ה"מערכת" מנסה לדכא אותה ורק לאחר מספר שנים מבינים את גודל הנזק, שפעמים רבות הוא כבר בלתי הפיך.

ילדי האינדיגו הם מאוד בוגרים לגילם, עיניהם בורקות, סקרניות וחכמות, הם בעלי מוטיבציה גבוהה, עקשנים, עצמאים וגאים, מתקשים לציית לסמכות ומעדיפים חשיבה יצירתית ועצמאית על פני רוטינה שבלונית. הם מוצאים דרכים חדשות ומקוריות לפתרון בעיות וביצוע מטלות, הם ישירים, אוהבי אדם ונדיבים, בעלי קליטה על חושית ואינטואיציה חזקה, מודעים מאוד למחשבות ולרגשות הסביבה, ואמת ויושר הם נר לרגליהם.

לילדי האינדיגו יש תפקיד זהה: לשנות את פני העולם כפי שהוא מוכר לנו עיום. אולם, כיוון שרוב בני האדם מקובעים בתוך רעיונות ויכולת הבחירה נשללת מהם, קשה לרובנו לקבל את ילדי האינדיגו הפתוחים לכל. הבעיה האמיתית היא של החברה, הסביבה ובית הספר, ולא של הילד. אם נשכיל לתת את התמיכה המתאימה הם יהפכו מ"גורם מאתגר" לגורם מוביל.
על ההורים לסגל נקודת מבט שונה, מודעות אחרת שתעזור לילדים אלה לגדול ולהתפתח ולהיות הם עצמם. יש לתרגם את הקושי של הילדים ליתרונות וכישורים ולהפוך אותם מבעייתיים למיוחדים.

מצא את הילד שלך
ילדי האינדיגו מחולקים לכמה קבוצות:
אינדיגו רגשי – האמן: ילד כזה הוא סף גרייה נמוך – כל דבר מסיט את תשומת ליבו והוא חווה את הדברים באופן מועצם. אם יקבל מכה קלה מילד אחר, התחושה תהיה כאילו ניתך עליו אגרוף. הוא נפגע מהר ובעוצמה ויכול בעקבות פגיעות רגשית לדמיין פגיעה פיזית. ילד אינדיגו רגשי הוא בעל ביטחון עצמי נמוך, רגשי נחיתות ויש לו קושי בקבלה עצמית (עקב התייחסות הסביבה). ילד כזה יטה למעבר חד בין התנהגות בוגרת להתנהגות תינוקית, יסבול מבעיות חברתיות, מחוסר בשלות בקריאה נכונה של הסביבה (אירועים ומעשים מסביב לא מתורגמים אצלו נכון) ויחוש בודד וקורבן. ילדים אלה זקוקים ל"קרקוע" כיוון שהם נמצאים בספרות עליונות. יש לחזק את העולם הפנימי המדהים שלהם (דמיון, ידע, דרמה, תקשורת) ולהעניק להם כלים להתמודדות עם רגישויותיהם.

האינדיגו הלוחם הוא הילד ה"היפראקטיבי" שאוהב חברת אנשים ונוח לעבוד עם הזולת. יאובחנו אצלו בעיות קשב וריכוז (חשוב להבין מהיכן נובעת הבעיה: חוסר ברזל בגוף או ידע פנימי עצום וחוסר יכולת להוציאו החוצה מפאת חוסר בכלים מתאימים), הוא יודע את הנלמד ומשעמם לו, הוא אינו מכיר בסמכות המורית, ובעל עודף אנרגטי זמני. 
בשל פעלתנות יתר, יש לאפשר לילד כזה התמקדות בדבר אחד ולא להתפזר עימו על מספר דברים בו זמנית, לעזור לו להתכנס ולהתמקד.


ילדי הקריסטל וילדי הריינבו – לילדי האינדיגו, שהופיעו בעולמנו בסוף שנות השמונים, והיו פורצי הדרך לשינוי הדפוסים הקיימים, נולדים צאצאים – ילדי הקריסטל. הם כבר מגיעים לעולם שבו ה"מערכת" מקבלת אותם לאחר שהאינדיגו ההורה שבר את המסגרות הישנות. אחריהם נולדים ילדי הריינבו, ש כבר רואים את עצמם בתפקיד משני עולם בטבעיות רבה. הם עדיין קטנים, בני שנתיים לערך, אך כבר מרגישים כמלכי העולם.

טיפולים הוליסטיים יתאימו
מתברר כי ילדי האינדיגו מגיבים מהר מאוד והיטב לטיפולים הוליסטיים. מדובר בילדים שזקוקים למנות גדולות של אהבה, מגע ותמיכה. לרוב השיטות ההוליסטיות יש מענה לטיפול בילדים מופלאים אלה. יש להביאם לאיזון פיזי ואנרגטי על ידי טיפולי מגע, תוספות מזון, דגש על מזון בריא ואיכותי (טבעי עד כמה שאפשר). כיוון שהילדים "נקיים" במקור, התגובה שלהם לטיפול מאוד מהירה. הם מתנקים חזרה מהר. ניתן לשלב טיפול בין מספר שיטות. הדבר החשוב ביותר הוא שהמטפל יוכשר לטיפול עם ילדים ותהיה "כימיה" בין הילד לבינו.

מניסיון אישי בעבודה עם ילדי אינדיגו וילדי קריסטלים בכיתות ב'-ד' מבית הספר הדמוקרטי, בחוג משולב יוגה, מדיטציה, דמיון מודרך, רייקי, רפלקסולוגיה, עיסוי, קריסטלים ומודעות, הילדים הרגישו מיד אנרגיות כאשר הניחו ידיים על כתפי חבריהם. אחד הילדים "המטופלים" תיאר זאת כך: "אני מרגיש חום נעים מתפשט לי בגוף. אור נעים שזורם בפנים ומפוצץ את כל הכתמים השחורים שיש לי בפנים, בתוכי, אני מרגיש עכשיו הרבה יותר נקי ובריא". במדיטציה, הילדים מיד התחברו. כמה מהם לקחו להם קריסטלים, וכולם ללא יוצא מהכלל הפליגו בתהליך למחוזות אחרים ופגשו דמויות מעניינות. כל אחד סיפר את חוויותיו מהמסע וזה היה פשוט מאלף.
אני בטוחה, גם מנסיוני המבוסס על אינספור טיפולים וגם על בסיס סדנאות והרצאות שהעברתי בבתי ספר, שאם היו מאמצים שיטות אלו במערכת החינוך, היינו רואים שינוי משמעותי ומיידי גם ברמת האלימות וגם ביכולות הילדים. יש מספר בתי ספר בחו"ל שביצעו מהלך זה ואכן בעיות האלימות נפתרו וכן יכולות הילדים שופרו.

המלצות: ספר חובה לכל הורה ומורה – "ילדי האינדיגו". ספר על דמיון מודרך לילדים – "אור". קריסטלים – תנו לילדים לבחור קריסטלים המביאים אותם לכדי איזון. טיפולים מתחום הרפואה המשלימה – רפלקסולוגיה, טווינא, רייקי, תוספי מזון. בישול בריא ותזונה נכונה – הימנעו מצבעי מאכל. וכמובן, הרבה אהבה והכלה.


Back to top button