בחירת שם לתינוק לפי הקבלה
מאת: פורטל אלטרנטיבלי, יצחק אהרון
אם אתם מתלבטים בנוגע לבחירת שם לתינוק, יצחק אהרון יסביר מהם הכללים וכיצד לבחור שם נכון.
בחירת שם לתינוק לפי הקבלה היא תהליך מורכב. שמו של אדם אינו כינוי בעלמא, אלא מבטא מהותו בעולם. בגלל חשיבות בחירת השם, נהגו שלא לקרוא שם אחרי מי שנפטר בקיצור ימים משום שהורע מזלו של האיש וחוששים שמזל רע יתלווה לרך הנולד. יצחק אהרון מלמד האם מותר לקרוא על שם נפטרים ומהם כללי היסוד בבחירת שם.
סוד אותיות השפה עברית נותר בעיני רבים עלום, מכוסה ומסתורי אך בו בזמן קיימת מודעות רבה לכוחן והשפעתן של האותיות בשם האדם ועל מסוגלותן להשפיע על המזל בכל תחומי החיים. כך שבבואם של ההורים לבחור של לרך הנולד הם עומדים נבוכים מול שפע עצום של שמות מוצעים ושלל עצות שונות ומגוונות מפי יועצים רוחניים שכל אחד מהם מחזיק בדעה שונה.
בחירת שם לתינוק
אז איך בוחרים שם? האם מומלץ לתת שם לילד/ה על שם אדם קרוב שנפטר? ומה עמדתה של חכמת הקבלה בנושא? במסכת ברכות מובא כי 'שמא גרים', כלומר – שֵם האדם משפיע על מהותו ותכונותיו של האדם. המקובלים מלמדים כי שמו של אדם אינו כינוי בעלמא, אלא מבטא מהותו בעולם, ורבותינו הקפידו בקריאת שמות שיהיו על שמם של אנשים חיוביים ולא על שם רשעים. בימי קדם נהגו לתת שם לנולדים בעקבות מאורע שקרה למשפחה, אחר כך השתנה המנהג ונוהגים לקרוא בשם גדולי תורה ואחר האבות והאמהות במקרא.
מנהג ישראל לדורותיו הוא לקרוא לילדים על שם אבותיהם שנפטרו. ולעניין זה שורשים עתיקים. עוד ובתקופת בית המקדש השני היו נוהגים לקרוא את הילדים בשמות הסבים. אמנם בשנים קדמוניות נהגו לקרוא שם הילד על פי המאורע כגון: נח, יצחק, יעקב ובניו, אפרים ומנשה, משה ועוד. אך בתקופה מאוחרת התחילו לקרוא את בניהם על שם אבותיהם. התנאים נחלקו בעניין זה ככתוב על ר' יוסי שאומר שאבותינו, שהיו בעלי רוח הקודש, ידעו לבחור שם ולהנציח מאורע שקרה להם אך אנו, שאין אנו בעלי רוח הקודש, קוראים על שם אבותינו הקדושים.
כאמור, ישנם אלה שנהגו לקרוא לילדיהם על שם קרובים שנפטרו והלכו לעולמם ויש רמז לדבר בברכת יעקב לבנו יוסף ונכדיו: "הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל רָע יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי" (בראשית פרק מח, טז). יש שנימקו מנהג זה, בקריאת שם אבות, כבעל סגולה, שלילד הנולד תהיינה כל המידות הטובות שהיו באבות והאמהות המנוחים. שעל ידי קריאת השם, עושים נחת רוח לנפטר ואף מקיימים מצוות כיבוד הורים במותם.
במגזרי אוכלוסיה מסוימים נוהג לקרוא על שם נפטרים על מנת לשמר את קיומה של הזהות המשפחתית ולייצר רצף של שושלת משפחתית רב דורית. לעומתם יש הסוברים שבגלל חשיבות קריאת השם, נהגו להקפיד שלא לקרוא שם אחרי מי שנפטר בגיל צעיר, והסבירו הטעם משום שהורע מזלו של הנפטר. שהרי כל מוות בגיל צעיר הוא טראגי, יש בו קיצור ימים וחוששים שלא יתלווה מזל רע זה גם לרך הנולד ויורע מזלו כשם שהורע מזלו של המנוח אולם, לדוגמה אם הפטירה של האדם הייתה בגיל מבוגר, גם אם ממחלה, נראה שאין מקום להקפיד, וניתן לקרוא על שמו, כל זמן שנשא אישה, הוליד ילדים וחייו התנהלו בנחת.
חשוב לציין שהרבה צדיקים לא הקפידו כלל על עניין זה, כל זמן שהשם שיינתן הוא בעל משמעות חיובית. לדוגמא ניתן לקרוא על שם אדם שנפטר בגיל צעיר ושמו היה "שלמה" וניתן לכוון על שם שלמה המלך. כך שסומכים על הכלל האומר, שהדיוט שאינו מקפיד בעניינים סגוליים, הנשגבים מבינתו ושאינו נכנס לתוכם, כמו בחירת שם, אין מקפידים עמו מן השמיים. כאמור לעיל,יש הנוהגים במידת הכבוד להורים וקוראים לילד על שם אחד מהם. בעדות המזרח נהוג לעשות כך כשההורה עודו בחיים ובעדות אשכנז כשההורה נפטר. בכתבי האר"י בשער הגלגולים מובא שכאשר האדם נולד, ואביו ואמו קוראים לו בשם, השם העולה בדעתם אינו אקראי, אלא הוא בבחינת נבואה היוצאת מפיהם היודעת לכוון לשרש נשמת הנולד. אף הבן איש חי הוסיף "על מקומך יושיבוך ובשמך יקראוך" כלומר בנתינת השם, השמור להורים בלבד מצויים סודות טמירים ונשגבים מאוד, שכאן אני מנוע מלהסבירם מחשש להבנה מוטעית של הקורא.
הורים יקרים, דעו כי בחירת שם לילדיכם, היא החלטה גורלית אשר תשפיע מהותית על איכות חייו. משום כך ההחלטה חייבת להיות שלכם בלבד. לפי חכמת הקבלה הנשמה בוחרת מתי לרדת לעולם לצורך תיקון כך שבאותו שבוע שבו נולד התינוק יש לעיין בפרשה ולשאוב מתוכה רמזים. יתירה מכך, בתהליך בחירת השם קיימת חשיבות רבה לתאריך הלידה העברי, לשעת הלידה ולשם האם (שהוא בבחינת שורש נשמת האדם). כל אלה מעניקים את התשתית הבסיסית לבחירת שם נכון,חזק ואיכותי. לכן רק לאחר שההורים סיכמו ביניהם על שם לילד, מומלץ לפנות לאיש קבלה או לתלמיד חכם שיבחן את השם לעומק, יחווה דעתו וייתן את ברכתו.
ליצירת קשר ופרטים נוספים על יצחק אהרון